انواع شیر برقی

انواع شیر برقی به شیری گفته می‌شود که از طریق برق و نیروی مغناطیسی فعالیت می‌کند. شیر برقی سیم پیچی است که به دور یک هسته آهنی می‌پیچد و هنگام عبور جریان الکتریسته از آن میدان مغناطیسی ایجاد کرده و موجب حرکت خطی هسته می‌شود. از این رو شیر برقی انرژی الکتریکال را به حرکت خطی تبدیل می‌نماید. شیر برقی ابزاری است که به منظور کنترل سیالات از جمله گازها و مایعات به کار می‌رود.

عضوی از شیرهای برقی با دریافت دستور الکتریکی امکان باز یا بسته شدن به طور کامل را دارند که در ماشین‌های صنعتی و خودکار از اهمیت بسیاری برخوردار می‌باشند. شیرهای برقی‌ در صنعت مختص مواردی همچون جک‌های هیدرولیک، پنوماتیک و علاوه بر این عبور سیال هستند. این شیرهای برقی‌ انواع گوناگونی دارند، از قبیل آن‌ها شیرهای برقی‌ سروو است که به صورت دائم دستور قطع و وصل با نظر به عملکرد مدار و نیاز آن زمان دستگاه باز و بسته می‌گردد.

در شیرهای برقی‌ جریان مستقیم که در دو نوع NO و NC موجود است، در وضعیت عادی باز یا بسته بوده و با برق‌دار کردن یا تحریک بوبین تغییر حالت می‌دهد. به این مفهوم که چنانچه باز باشد، بسته شده و چنانچه بسته باشد، باز خواهد شد. یکی دیگر از انواع شیرهای برقی‌ شیر برقی پایلوت یا غیر مستقیم است. در این نوع با استفاده از فشار ورودی از شیر، آن را بسته نگه داشته و با انرژی کمتری می‌توان حجم بسیاری را عبور داد. این ابزار در سایزها و کاربردهای گوناگونی تولید می‌شود.

برای خرید بهترین ها باکیفیت ترین ها را انتخاب کنید! :

جک پنوماتیک | واحد مراقبت | شیلنگ پنوماتیک 

انواع شیر برقی بر حسب هندسه

شیر برقی بر اساس نوع هندسه آن به 3 مدل کلی تقسیم می‌شود که در ادامه هر یک را بررسی می‌کنیم.

شیر برقی دو راهه

در شیر برقی دو راهه هر دو سوی شیر به منظور عبور یا عدم عبور جریان سیال به کار گرفته می‌شوند و قادرند در هر دو وضعیت باز و بسته فعالیت کنند.

هنگامی که شیر در وضعیت باز است، شیر کماکان در وضعیت باز خود باقی خواهد ماند، تا هنگامی که یک نوع جریان به شیر افزوده شده که موجب بسته شدن آن می‌شود.

اما به کارگیری شیر برقی دو راهه در وضعیت بسته بیشتر مرسوم است، در این نوع شیر تا هنگامی که نیروی الکتریکی بر آن اعمال نشود و آن را باز نکند، کماکان در وضعیت بسته ادامه خواهد داد.

شیر برقی
شیر برقی سه راهه

شیر برقی سه راهه

شیر برقی سه راهه از سه پورت تشکیل شده است. این نوع شیر برقی در تجهیزاتی به کار می‌رود که جریان برق متناوب و کامل برای فعالیت شیر نیاز باشد. این نوع شیر برقی در ماشینهای لباسشویی و یا دستگاه‌های قهوه ساز مورد استفاده قرار می‌گیرد.

باکیفیت ترین و پرطرفدارترین قطعات هیدورلیک

فلوکنترل هیدرولیک | چک ولو هیدرولیک

شیر برقی چهار راهه

شیر برقی چهار راهه قادر است چهار پورت و یا بیشتر اتصال دهنده داشته باشد. این مدل شیر برقی در کنار اکچویتور به کار می‌رود. شیرهای برقی چهار راهه در چند وضعیت نرمال بسته، نرمال باز و یا به طور ترکیبی از این دو وضعیت هستند.

نکته حائز اهمیت در به کارگیری شیرهای برقی سه و چهار دهانه این است که می‌توان براساس نیاز، دهانه‌های مد نظر را در وضعیت بسته قرار داد و به طور مثال شیر برقی سه دهانه به دو دهانه تبدیل گردد. با نظر به نوع استفاده شیر می‌توان این تغییرات را در آن‌ها اعمال نمود.

شیر برقی چهار راهه

انواع شیر برقی بر حسب سیال عبوری

شیر برقی برحسب نوع سیال قابل عبور از آنبه 3 دسته کلی تقسیم می‌شود که هر یک را جداگانه بررسی می‌کنیم.

شیر برقی گازوئیل

شیر برقی گازوئیل

شیر برقی گازوئیل در راه عبور سوخت از پمپ به سوی نازل گازوئیل به کار می‌رود. این عمل موجب می‌شود که در زمان خاموش شدن مشعل، گازوئیل به درون محفظه احتراق نشت نکرده و تقریباً 15 ثانیه در زمان راه اندازی مشعل سوخت پاشیده و آنتیلانتور فعال شده و هوای درون دیگ خارج گردد. در طی این زمان می‌بایست راه گازوئیل بسته شده و این عمل از طریق شیر برقی صورت می‌دهد.

شیر برقی گاز

مشعل موتور خانه جهت روشن شدن، یک جرقه قوی را به منظور مشتعل شدن گاز به کار می‌گیرد که می‌تواند موجب انفجار حاصل از فشار بالای گاز و جرقه قوی مشعل شود. به منظور ممانعت از این انفجار، انواع شیر برقی پایلوت، ایمنی و تدریجی در راه سوخت مشعل مورد استفاده قرار می‌گیرند.

نحوه کارکرد شیر برقی گاز به این شکل است که شیر برقی به طور دو مرحله‌ای فعالیت نموده و نخست شیر برقی در وضعیت نیمه باز بوده و گاز را با فشار اندکی در مشعل وارد می‌کند، پس از روشن شدن مشعل شیر برقی به طور کامل باز شده و گاز را کاملاً در مشعل وارد می‌نماید.

شیر برقی گاز
شیر برقی آب

شیر برقی آب

شیر برقی آب برای کنترل عبور جریان آب داخل لوله از طریق جریان برق به کار می‌رود. شیر برقی آب برای باز و بسته شدن، به فشار اولیه داخل لوله نیاز دارد.

شیر برقی آب در صنایع گوناگون کشاورزی، مصارف خانگی و … همچون آبیاری قطره‌ای، قطع و وصل جریان، مه پاش، تلفیق دو جریان و …استفاده داشته و در شرایط خرابی قابلیت تعویض قطعه معیوب به راحتی وجود دارد.

مهم ترین موارد استفاده از شیر برقی

در عمده ابزارآلات کنترلی سیالات ضروری است که جریان سیال برقرار و یا متوقف شود. از این رو انواع شیر برقی برای این منظور مورد استفاده قرار می‌گیرد. بیشترین کاربرد شیرهای برقی در چرخه‎‌های سیال مانند مایعات و گازها می‌باشد. چرا که در این زیر مجموعه‌ها شیری مورد نیاز است که به آسانی، از راه دور و بی آنکه به تماس دست نیازی باشد، جریان سیال کنترل و شیر باز و بسته خواهد شد.

در اغلب صنایع به منظور کنترل جریان ورودی و خروجی، شیرهای پنوماتیک را به کار می‌گیرند. شیرهای برقی پنوماتیک از انواع گوناگونی برخوردار هستند. انواع شیرهای برقی پنوماتیک که در صنعت مورد استفاده قرار می‌گیرند، عبارتند از: شیرهای ۲/۲,۳/۲,۵/۲ و ۵/۳.

پرکاربرترین شیر، شیر ۵/۲ تک بوبین است. علت پر استفاده بودن این نوع از شیرهای برقی پنوماتیک، این است که می‌توان از طریق آن، جریان هوا به سوی سیلندر را قطع و وصل نمود یا فرآیند جک پنوماتیک را صورت داد. از جمله ابزارآلات و سیستم‌هایی که از شیرهای برقی استفاده می‌نمایند، می‌توان به موارد زیر اشاره نمود:

نتیجه گیری

انواع شیر برقی به شیری گفته می‌شود که می تواند از طریق برق و نیروی مغناطیسی فعالیت کند. ساختار شیر برقی به صورت سیم پیچی است که به دور یک هسته آهنی پیچیده شده است و هنگام عبور جریان الکتریسیته از آن میدان مغناطیسی ایجاد کرده و موجب حرکت خطی هسته می‌شود. شیر برقی ابزاری است که به منظور کنترل سیالات از جمله گازها و مایعات به کار می‌رود. شیر برقی بر اساس نوع هندسه و یا سیال عبوری از آن به 6 دسته کلی تقسیم می‌شود.

از شیر برقی در اغلب صنایع به منظور کنترل جریان ورودی و خروجی استفاده می شود. بیشترین کاربرد شیر برقی در چرخه‌های سیال مانند مایعات و گازها است.

در صورت نیاز به مشاوره و کسب اطلاعات بیشتر با کارشناسان ما در تکنوصنعت تماس بگیرید. همچنین می‌توانید تجربیات و نظرات خود را در خصوص انواع شیر برقی با ما به اشتراک بگذارید.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید