شیر برقی کتابی پنوماتیک که با نام سلونوئید ولو پنوماتیکی نیز شناخته می‌شود، از ابزار مورد استفاده در سیستم‌های پنوماتیکی و اتوماسیون صنعتی است. کاربرد شیر برقی کتابی در مدیریت جک و موتورهای پنوماتیکی است. بوبین‌های مختلفی برای شیرهای برقی مطرح است که شامل ۲۲۰V AC و ۲۴V DC می‌شوند. این بوبین‌ها دارای ساختار مشابه و یکسان هستند. سلونوئید یا بوبین‌ها نوعی قطعه الکتریکی هستند. آن‌ها با اتصال به بدنه شیر، هنگامی که از ناحیه بوبین به شیر برقی آسیب می‌رسد، این قسمت به‌آسانی قابل برداشت و جداشونده است و می‌توان آن را تعویض کرد. به طور معمول دو خروجی هوا که محل نصب اگزوز هستند، بر روی شیر کتابی برقی وجود دارد.

طراحی این خروجی‌ها جهت خارج‌کردن هوا با حالت‌های رفت و بازگشت صورت‌گرفته است. علاوه بر این یک ورودی است که با اتصال یک سرشیلنگی همراه است و باید به خط اصلی لوله باد یا کمپرسور باد متصل باشد. دو خروجی نیز در سمت مخالف هستند. درصورتی‌که طراحی شیر برقی برای کاربرد آن در جک‌های خطی باشد، با اتصال دو عدد سرشیلنگی به خروجی‌ها همراه است که عامل اتصال هرکدام از آن‌ها به یک سمت سیلندر جک است. با این حال اگر طراحی شیر برقی برای استفاده در موتورهای پنوماتیکی باشد، به اتصال سرشیلنگی نیازی ندارد. در این حالت با قرارگرفتن خروجی‌های شیر برقی بر روی ورودی موتور، به وسیله پیچ شیر برقی کتابی، به بدنه موتور ثابت می‌شود.

شیر برقی کتابی

🔥🔥بهترین انتخاب را برای شیر برقی تایمردار داشته باشید 🔥🔥

نام‌گذاری شیر برقی کتابی

شیر برقی به نوبه خود یک روش خاص برای نام‌گذاری دارد یعنی برای این که سفارش مشتری به راحتی انجام شود، شیرهای برقی که توسط شرکت‌های بزرگ ساخته می‌شوند مجهز به کد خاصی هستند. برای مثال انواع شیرهای برقی تولید شده در شرکت بزرگ ایرتک برای انتخاب محصولات خود آن‌ها را کدگذاری می‌کنند و در کاتالوگ‌های خود قرار می‌دهند.
باتوجه به تعداد پرت‌های مختلف، فرمان و سایزهای شیر برقی کتابی کدگذاری یا نام‌گذاری می‌شوند. به عنوان نمونه ۴v۲۱۰-۰۸ در شیرهای برقی ایرتک، شیر برقی با ۲ پرت و ۵ وضعیت جهت دهی و سایز ۱/۴ است. یا کد PU520-02-D شاکو شیری است با ۵ پرته با ۲ وضعیت جهت دهی است که سایز تنه آن بزرگ است یا تنه ۳ یا ۲ بوبینه دارد. گفتنی است که نوع شیرها مختلف است و نام‌گذاری آن‌ها به صورت خاصی انجام می‌شود.

تماس با فروشگاه تکنو صنعت

انواع شیر برقی کتابی

انواع شیر برقی به شرح زیر است:

2-2 – ۲-۳ – ۲-۵- ۳-۵ – ۲-۴ – ۳-۴

شیر 2/3 (شامل سه پورت جداگانه)

کاربرد شیرهای سه‌راهه به‌صورت بزرگ همانند شیرهای بزرگ سه‌راهه موتور خور هم به‌صورت دستی و هم موتور خور است. این شیرها با عنوان ولو سه‌راهه T یا L شناخته می‌شوند. این نوع شیر دستی دارای انواعی است که شامل شیرهای کشویی و ژیانی و پیکانی پنوماتیکی است. انواع ژیانی و پیکانی نیز به دو صورت فنری یا قفلی هستند. سایز این شیرها از ۱/۸ تا یک اینچ متغیر است.
شیرهای ۲/۴ یا شیرهای دسته آسیابی و خمره‌ای
شیرهای ۳/۴ که به آن‌ها شیرهای خمره‌ای یا دسته آسیابی گفته می‌شود.
شیرهای ۲/۵ از دو اگزوز، یک ورودی و دو خروجی ساخته شده‌اند.
شیرهای ۳/۵ از دو اگزوز، دارای یک ورودی و دو خروجی ساخته شده است.
لازم به ذکر است که شیرهای کشویی در دسته شیرهای آسیابی و خمره‌ای قرار می‌گیرد. شیرهای ۳/۴ به شیرهای آسیابی و خمره‌ای معروف هستند. این شیرها دارای یک اهرم گردان هستند که جابه‌جاکننده مسیر باد است. این شیرها در عین سادگی، کاربرد فراوانی دارند.

2/2 دریچه (شامل یک ورودی و یک خروجی)

شیرهایی از این دست، ساخته شده از جنس‌های مختلف هستند. این نوع شیرها قابل استفاده در موارد زیاد و گوناگونی هستند. جنس‌های برنجی، استیل و آلومینیومی در این نوع شیرها شایع هستند. موارد استفاده هرکدام از این شیرها در نوع جنس آن‌ها مؤثر است. به عبارت دیگر کاربرد آن‌ها مشخص می‌کند که شیر باید از چه جنسی باشد. برای مثال شیرهایی که در صنایع بهداشتی کاربرد دارند از جنس استیل هستند. شیرهای گازی نیز جنس برنج دارند. این نوع شیرها امکان تغییر جریان را به‌آسانی برای کاربر فراهم می‌سازند. طراحی ساده این شیر به همراه اهرم دوجهته آن، این امکان را به کاربران می‌دهد. بستن این شیر توسط سوراخ‌ها انجام می‌شود و به همین دلیل بستن آن ساده است. بستن درهای ایمنی یکی از موارد استفاده این شیرها است.

انواع شیر برقی کتابی
کاربرد شیر برقی کتابی پنوماتیک

شیر 4/2 و شیر 4/3

به دو نوع شیر فوق آسیایی یا شیر کوزه نیز می گویند. سوپاپ 2.5 همچنین دارای 1 ورودی، 2 خروجی و 2 اگزوز و سوپاپ 3.5 دارای 1 ورودی، 2 خروجی و 2 اگزوز می باشد

اجزای شیر برقی کتابی

شیر برقی کتابی یک نمونه شیر برقی است معمولا آن را به دو صورت ۱ یا ۲ بوبین طراحی و تولید می‌کنند. عملکرد شیر کتابی تک بوبین به صورتی است که با تحریک کردن بوبین باعث می‌شود جریان هوا از دهانه ورودی به دهانه خروجی انتقال داده شود. از آنجایی که باد از سمت جک هدایت می‌شود باعث تغییر وضعیت موتور بادی یا جک می‌شود.
اگر مجددا بوبین تحریک شود دهانه ورودی آن بسته می‌شود و هوای اضافی از دهانه بوبین خارج می‌شود و در نهایت جک هم به حالت اولیه خود برمی‌گردد.
در آن دسته از شیرهایی که دو بوبین دارند بوبین اولیه تحریک می‌شود، حالت جک تغییر می‌کند. حال تا زمانی که بوبین دوم را تحریک نکنید جک به حالت اولیه خود بر نمی‌گردد. اما با تحریک آن، جک به حالت اولیه خود بر می‌گردد؛ هوای اضافه هم از دهانه خروجی شیر بیرون می‌آید.

خرید شیر برقی کتابی

 شیرهای برقی کتابی دارای انواع گوناگونی دارد که شما متناسب با کاربردهای آن می‌توانید از انواع آن استفاده نمایید. این نوع از شیرها دارای جنس‌های مختلفی هستند که شما برای خرید انواع آن باید به نوع کار و جنس آن توجه کنید. به عنوان مثال بعضی از شیرها در مکان‌های بهداشتی و برخی دیگر در مکان‌های صنعتی قابل استفاده هستند. خریداران شیرهای برق‌ کتابی باید با دقت محصولات مورد نظرشان را بشناسند و درباره‌ی آن تحقیق و بررسی کنند. هنگام خرید شیر برقی کتابی باید تمام ویژگی‌ها، جنس و نوع محصول مربوطه را به درستی بررسی کنید تا انتخاب مناسب و خوبی داشته باشید.

با این وجود اگر به دنبال خرید شیر برقی کتابی خوب و با کیفیت هستید فروشگاه اینترنتی تکنو صنعت بهترین انتخاب خواهد بود. انواع مختلفی از این محصول در فروشگاه اینترنتی تکنو صنعت وجود دارد که به آسانی و با اطمینان می‌توانید این محصولات را خریداری کنید. فروشگاه اینترنتی تکنو صنعت به عنوان بهترین فروشنده‌ی بازار لاله‌زار با داشتن پشتیبانی و کارشناسان خبره آماده خدمت‌ رسانی به مشتریان خود می‌باشد.

قیمت شیر برقی کتابی

شیر برقی کتابی از چهار جنس چدن، استیل، برنج و پلاستیک ساخته شده است. این نوع شیر برقی بین تمامی تجهیزات به دستگاهی تبدیل شده است. قیمت شیر برقی کتابی با توجه به مدل‌های آن و کاربردهایی که دارند، با هم تفاوت دارد. شیر برقی کتابی دارای سایزهای مختلفی می‌باشد که هر کدام از سایزها نیز با هم متفاوت است. از سایزهای که مصرف زیادی دارند می‌توان به سایز 1/2 و 1/4 و 3/8 اشاره نمود. در قیمت شیر برقی کتابی عوامل مختلفی مثل: کیفیت ساخت، برند و شرکت سازنده، کیفیت قطعات تاثیر دارد. با توجه به نوسانات بازار و ثابت نماندن قیمت‌ کالا و ارز، برای انواع محصولات ازجمله شیر برقی کتابی نمی‌توان قیمت دقیقی در نظر گرفت.

مشاهده انواع شیر برقی موجود در تکنو صنعت

کاربرد شیر برقی کتابی پنوماتیک

در نظارت شیر برقی زمانی که گردش الکتریسیته از پیچ انتقال می‌یابد میدان مغناطیسی ایجاد ‌شده و سبب تحرک هسته آهن می‌شود و لذا مسیر جریان این ابزار بسته و باز می‌شود. شیر برقی کتابی با روی‌آوردن به سبک کارکرد با فرمان از راه دور کنترل می‌شود. هرگاه مقصدی در فاصله زیادی از شیر برقی باشد می‌توان با راهی‌ کردن فرمان الکتریکی اندازه باز و بسته کردن آن را که از ۰ تا ۱۰۰ درصد می‌باشد، انتخاب کرد. 

شیر برقی کتابی در ماشین‌های صنعتی و خودکار از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است. به صورت کلی شیر برقی کتابی پنوماتیک به علت بهره‌گیری‌های گوناگون در انواع متفاوت تولید می‌شود.

بروزرسانی 1401/10/14