به وسیله‌ای که در جهت شکستن فشار مورد استفاده قرار می‌گیرد “شیر فشار شکن” می‌گویند. این شیر به صورت اتوماتیک و یا خودکار فشار زیاد را به فشار کم و متغیر ورودی را به ثابت خروجی تبدیل می‌کند. اصولا کنترل فشار مدار در سیستم سیال بسیار مهم است به همین دلیل این وسیله در ایمنی سیستم نقش مهمی دارد و حتی سالم بودن دیگر قطعات را تضمین می‌کند.

در واقع پمپ یک عامل تولید کننده فشار است که در طراحی مدار هیدرولیک با ضریب توان بسیار بالاتر فرض می‌شود؛ در این صورت فشار مورد نیاز در جهت عملکرد سیستم به وسیله فشار شکن مشخص خواهد شد. اساسا شیر فشار شکن می‌تواند فشار سیال عبوری را کم کند و به منظور ثابت نگه‌داشتن فشار در خروجی شیر مورد استفاده قرار می‌گیرد؛ در نهایت فشار خروجی از فشار ورودی سیال کمتر خواهد بود.

در حالت کلی می‌توان گفت که شیر فشار شکن به منظور کاهش آب ورودی به شبکه طراحی و تولید شده‌ است. در حالت عالی میزان فشار آب خروجی از مخزن‌ها بسیار زیاد است و این شیرها برای ورود به سیستم‌های لوله کشی آب در مصارف خانگی نخواهند بود. اساسا این شیرها نزدیک به کنتور آب ساختمان یعنی بعد از لوله اصلی آب شهر نصب می‌شوند؛  موجب کم شدن فشارهای زیاد و تغییرات فشار آب می‌شوند. 

شیر فشار شکن

کاربرد شیر فشار شکن

اصولا این شیرها در صنایع مختلفی مورد استفاده قرار می‌گیرند اما از جمله کاربردهای اصلی این شیرها می‌توان به صنایع غذایی، سیستم استرلیزه کردن بخار، تجهیزات لباسشویی، تجهیزاتی که از هوا با فشار اندک استفاده می‌نمایند و … اشاره کرد. اصولا شیرهای فشار شکن پنوماتیک یا هیدرولیکی هستند. شیرهای فشار شکن مدل هیدرولیکی را در صنایع سیمان، صنایع خودروسازی، صنایع فولاد و … مورد استفاده قرار می‌دهند.

اما شیرهای فشار شکن مدل پنوماتیک بیشتر در صنایعی همچون صنایع نساجی، صنایع چوب، صنایع کشاورزی، صنایع غذایی، صنایع خودروسازی و … مورد استفاده قرار می‌گیرند. در حالت کلی می‌توان گفت که یکی از مهم‌ترین کارهای این شیر این است که از سیستم لوله کشی در برابر تغییر ناگهانی فشار و یا فشار زیاد آن، محافظت می‌کند.

در واقع به صورت اتوماتیک فشار زیاد را تشخیص می‌دهد و به باز و بسته شدن فشار سیستم در یک حد معین، کمک می کند؛ به همین علت از این شیرها در سیستم‌های کشاورزی و آبرسانی و در صنایع آب و فاضلاب هم استفاده می‌شود. اگر برای کاربردهایی از این قبیل به این شیرها احتیاج دارید می‌توانید آنها را با قیمتی مناسب و کیفیتی عالی از فروشگاه‌ها و مراکز معتبر تهیه کنید.

ضمانت اصالت
مشاوره رایگان خرید
فروش با قیمت منباسب
ارسال به سرارسر ایران

انواع شیر فشار شکن

برای تهیه و خرید شیر فشار شکن لازم است که با انواع این شیرها آشنایی کامل داشته باشید. اساسا تقسیم بندی این شیرها بر اساس عملکرد به صورت زیر است:

شیر فشار شکن با عملکرد مستقیم

این مدل‌ شیر برای کاهش فشار یک المان کاملا حساس محسوب می‌شود و معمولا به صورت مستقیم شیر را راه اندازی می‌کند. این شیرها علاوه بر وزن کمی که دارند از ساختمان ساده‌ای هم برخوردار هستند به همین دلیل برای کنترل جریان‌های کم، گزینه بسیار مناسبی خواهند بود. این مدل شیرها در تجهیزات لباس‌شویی، صنایع غذایی و سیستم استرلیزه بخار و … کاربرد دارند.

شیر فشار شکن
شیر فشار شکن با عملکرد پایلوت

شیر فشار شکن با عملکرد پایلوت

این شیرها مجهز به پایلوت هستند و به کاهش فشار حساس هستند و معمولا به صورت مستقیم به راه اندازی شیر کمک می‌کنند. در واقع شیر اصلی که وجود دارد به وسیله فشار کاری پایلوت کنترل می‌شود و سپس به کار می‌افتد. اساسا این شیر را برای کنترل ثابت و نرخ جریان‌های بالا پیشنهاد می‌کنیم. اغلب این شیرها به خودی خود در دو مدل دیافراگمی و پستونی ساخته می‌شوند و در نهایت روانه بازار می‌شوند. هر کدام از این شیرها دارای مشخصات فنی و کاربردهای مخصوص به خود هستند که با توجه به نیازتان می‌توانید آن‌ها را تهیه و خریداری کنید.

شیر فشار شکن هیدرولیکی

اصولا این شیرها در سیستم‌های هیدرولیک، جریان سیال را کنترل می‌کنند. به این شیرها یک اهرم دستی متصل شده است که به کنترل جریان کمک می‌کند. این مدل‌ شیرها بسیار پر کاربرد و رایج هستند و در صنایع سیمان، صنایع فولاد، صنایع خودروسازی و … به وفور مورد استفاده قرار می‌گیرند.

شیر فشار شکن هیدرولیکی
شیر فشار شکن پنوماتیک

شیر فشار شکن پنوماتیک

معمولا در این شیرها قطعات جانبی همچون پوزیشنر، عملگر و کنترلر دیده می‌شود و به همین دلیل افت فشار زیادی ایجاد می‌شود. این فشار جریان سیال که از شیر عبور می‌کند از طریق سنسور موجود حس می‌شود و سپس به کنترلر فرستاده می‌شود. اصولا این مدل ‌شیرها در صنایع چوب، صنایع کشاورزی، صنایع خودروسازی، صنایع غذایی به وفور مورد استفاده قرار می‌گیرند.

call icon

کارشناسان فروشگاه تکنو صنعت، به واسطه تجربه و سابقه تخصص خود در فروش انواع ابزار پنوماتیک و هیدرولیک ، در خدمت رسانی به شما مخاطبین گرامی آماده می‌باشند. همین حالا برای اطلاع از آخرین قیمت‌ها با ما در تماس باشید.