نشانه های خرابی رگلاتور

رگلاتور قطعه‌ای است که در خودروهای دوگانه‌سوز و در قسمت CNG قرار گرفته است. این قطعه باعث کنترل و تنظیم فشار انواع گازها در خودرو می‌گردد. به عبارتی،  رگلاتور ابزاری است که فشارهای زیاد تولیدی از گاز را به فشار کمتر و قابل مصرف داخل خودرو تبدیل می‌کند. به همین خاطر این قطعه نقش حیاتی در خودرو ایفا می‌نماید. در ادامه شما را با نشانه‌های خرابی رگلاتور آشنا می‌کنیم.

سیاه شده شمع‌ها: از نشانه‌های خرابی رگلاتور،  این است که نوک شمع‌ها در ماده‌ای شبیه پودر سیاه پوشانده شده باشند. در این صورت باید سیستم سوخت مورد بررسی قرار گیرد.
روشن نشدن موتور: رگلاتور وظیفه تأمین مقدار مناسب سوخت در هر شرایطی و نیز راه‌اندازی موتور برعهده دارد. در صورت خرابی رگلاتور و اندازه نبودن سوخت، فرآیند احتراق و روشن شدن موتور صورت نمی‌گیرد.
سر و صدای بیش از حد پمپ سوخت: پمپ سوخت در حالت عادی صدا داشته؛ اما این صدا آزاردهنده نیست. اگر پمپ بنزین شروع به غژغژ کردن نموده، احتمالاً در حال از کار افتادن است. در این حالت وقتی موتور تحت فشار است، مانند هنگام شتاب گرفتن، بالارفتن از تپه یا یدک کشیدن، صدا بیشتر به گوش می‌رسد.
خروج بنزین از اگزوز: اگر بنزین از لوله اگزوز خارج شود، علت آن می‌تواند خرابی رگلاتور باشد.  به عبارت بهتر اگر نشتی بنزین وجود داشته باشد، به این معنی است که فعالیت موتور خودرو به‌درستی انجام نمی‌شود.

▶ مشاهده و خرید انواع شیر برقی ◀

مطالب منتشر شده در این مقاله، صرفاً جنبه اطلاع رسانی داشته و فروشگاه اینترنتی تکنوصنعت، صرفاً فروشنده این محصولات است و امور تعمیراتی ندارد.

نشانه خرابی رگلاتور زانتیا

یک نشانه خرابی رگلاتور تغییر صدای حرکت گوی است. زمانی که آهنگ صدای حرکت گوی تغییر کرد بایستی که خودرو را در پایین‌ترین ارتفاع قرار دهید. حال می‌توانید پیچ تخلیه فشار را باز کنید و رابط گیج فشار را سر راه آن نصب و یا تعبیه کنید. زمانی که لوله گیج به رابط پیچ تخلیه فشار بسته شود و در نهایت بایستی موتور را روشن نمایید.
پس از خواندن فشار روی گیج بایستی چند بار پیچ تخلیه را باز و بسته کنید در این صورت هوای احتمالی مدار به مخزن برگشته و یا این که هواگیری آن انجام می‌شود.
نکته این است که گیج فشار باید بیشتر از ۱۹۰ بار را به خوبی تحمل کند و برای این کار به هیچ عنوان از فشار سنج‌هایی که رنج کمتری از مقدار ذکر شده را دارد، استفاده نکنید.
برای انجام این کار لازم است که نکات زیادی را رعایت کنید که از جمله آن‌ها موارد زیر هستند.
تذکر
» قبل از هر کاری باید درجه کیفیت روغن را بسنجید و از تمیزی فیلترها کاملا مطمئن شوید.
» گفتنی است که اجزای سیستم و مسیر لوله‌ها را از جنبه نشتی کنترل نمایید.
» برای بستن اتصالات و لوله‌ها از قطعات آب‌بندی جدیدی استفاده نمایید.
» با سفت و شل کردن مرتب پیچ تخلیه فشار می‌توانید سیستم را هواگیری کنید. در هنگام هواگیری باید صدای سوت را بشنوید.
» قبل از باز کردن هر کدام از اجزای سیستم هیدرولیک فشار مدار را توسط پیچ تخلیه فشار کنترل نمایید.
» نباید به هیچ عنوان لوله‌های را جوشکاری نمایید.
» برای بستن لوله‌ها با دست حداقل ۴ یا ۵ رزوه سر مهره را ببندید. با استفاده از دست دیگرتان به صورت همزمان لوله‌ها را هدایت نمایید.
با رعایت تمام تذکرات ذکر شده به‌راحتی می‌توانید که خرابی رگلاتور زانتیا را برطرف کنید.

نشانه‌های خرابی رگلاتور سمند و پراید

خرابی رگلاتور در خودروهای سمند، پراید و اغلب خودروهای داخلی؛ دارای نشانه‌هایی است که در ذیل به صورت خلاصه و تیتروار به بررسی آن‌ها می‌پردازیم. پاره‌ای از این علائم خرابی رگلاتور عبارت هستند از: 

▶ مشاهده و خرید انواع شیر برقی ◀

تعمیر رگلاتور سی ان جی

خروج دود سیاه از اگزوز

از دیگر نشانه‌های خرابی رگلاتور در سمند و پراید که ناشی از احتراق شدید است؛ خروج دود سیاه از اگزوز این خودروها است. لازم به بیان است که اگر گاز و سوخت بیش از حد در خودرو بسوزد ایجاد دود سیاه می‌کند. 

سوختن ناقص

یکی از نشانه‌های خرابی رگلاتور در خودروهای سمند و پراید می‌تواند علائمی نظیر افزایش مصرف سوخت، شتاب ضعیف و یا عملکرد بد موتور باشد. همه این نشانه‌ها می‌توانند در نتیجه سوخت ناقص ایجاد شوند که ناشی از خرابی قطعه رگلاتور در خودرو هستند. 

نشانه‌های خرابی رگلاتور سی ان جی

سیاه شدن شمع

یکی دیگر از نشانه‌های خرابی رگلاتور در خودروهای سمند و پراید؛ سیاه شدگی سر شمع‌های داخل محفظه موتور در این خودروها است؛ به گونه‌ای که در قسمت نوک شمع‌ها پودر سیاه رنگی جمع می‌شود. 

بنزین در شیلنگ خلاء

 وجود بنزین در شیلنگ خلا؛ توام با وجودی نقصی در سیستم رگلاتور خودرو است که اغلب به دلیل وجود مشکل نشتی در رگلاتور این اتفاق رخ می‌دهد. 

سر و صدای بیش از حد پمپ سوخت

در صورتی‌که سر و صدای پمپ بنزین در خودرو بیش از حد نرمال گردد و به صورت آزار دهنده درآید؛ ممکن است یکی از نشانه‌های خرابی رگلاتور باشد. این سر و صدای زیاد پمپ در هنگام شتاب خودرو، در زمان یدک کشی یا بالا رفتن از یک سربالایی که موتور خودرو بیش از مواقع عادی تحت فشار است بیشتر می‌گردد.

روشن نشدن موتور

یکی از مهم‌ترین نشانه‌های خرابی رگلاتور می‌تواند روش نشدن موتور خودرو باشد. البته ممکن است که موارد دیگری هم باعث روشن نشدن موتور باشند ولی در هر صورت در این مواقع خرابی رگلاتور یک عامل مهم و قابل بررسی است. 

▶ مشاهده و خرید انواع جک پنوماتیک ◀

خروج بنزین از اگزوز

در صورت خروج بنزین از لوله اگزوز خودرو؛ بایستی به خرابی رگلاتور شک کرد. ضمنا در صورت نشتی بنزین بایستی به کم شدن فعالیت موتور هم دقت کرد. در این مواقع بایستی رگلاتور به لحاظ نشتی مورد بازبینی قرار گیرد. 

علائم خرابی رگلاتور ال پی جی

مشاهده انواع رگلاتور در فروشگاه تکنو صنعت

نشانه‌های خرابی و تعمیر رگلاتور سی ان جی

پس از بررسی نشانه خرابی رگلاتور زانتیا، پراید و سمند باید نشانه‌های خرابی سی ان جی را بدانید و آن را تعمیر کنید. در این بخش به شما می‌گوییم که رگلاتور سی ان جی را چگونه تعمیر کنیم و آن را چگونه نصب کنیم. باید بدانید که برخی رگلاتورها داخل CNG وجود دارد که تنها از حالت کالبیره خارج شده‌اند. در این صورت است که تنها باید دستگاه سی ان جی رگلاتور را کالیبره می‌کنیم اما در ادامه کار باید تعمیر اصلی رگلاتور را انجام دهید.
۱. تست نشتی: در این صورت است که همه قطعات داخل رگلاتور را باید به یک کف آغشته نمایید. زمانی که تمام قطعات به کف آغشته شده است باید منتظر بمانید که آیا گاز بی‌اثر از آن عبور می‌کند یا خیر؟ زمانی که گاز در حال رد شدن از دستگاه است در صورت ایجاد حباب بایستی که سریعا نشتی رگلاتور را برطرف کنید.
2. شست و شو رگلاتور با استفاده از گاز بی‌اثر: در بسیاری از موارد رگلاتور عملکرد مناسبی ندارد و باید که دستگاه رگلاتور را با یک سری گازها بی‌اثر شست و شو دهید. این کار باعث ارتقاء کاربرد بهتر رگلاتور و عملکرد دستگاه می‌شود.
3. تست خزش رگلاتور: در صورت زیاد بودن فشار گاز داخل سی ان جی رگلاتور گاز مورد نظر خود را با سیلندرهای ماشین یکی (برابر) می‌کند. علت این کار این است که دستگاه رگلاتور کاملا فرسوده شده و در نهایت از کار افتاده است. بنابراین بهتر است رگلاتور دستگاه عوض شود.
4. حال باید شیر حداکثر جریان تنظیم شود.
5. تنظیم درجای آن
6. بعد از تست‌های بالا راه‌های تست سالم بودن و تعمیر دستگاه رگلاتور بالا است و این مورد بهترین کار برای تعمیر است.

کارشناسان فروشگاه تکنو صنعت، به واسطه تجربه و سابقه تخصص خود در فروش انواع ابزار پنوماتیک و هیدرولیک، در خدمت رسانی به شما مخاطبین گرامی آماده می‌باشند. همین حالا برای اطلاع از آخرین قیمت‌ها با ما در تماس باشید.

🔥🔥بهترین انتخاب را برای شیر برقی تایمردار داشته باشید 🔥🔥

علائم خرابی رگلاتور ال پی جی

ال پی جی یا همان گاز مایع در سال‌های اولیه‌ی گازسوز کردن خودروها، برای تبدیل خودروهای تک‌سوز به دوگانه سوز، محبوبیت بسیاری داشت. LPG برای شخصی که قصد تبدیل خودروی خود به دوگانه سوز را داشت، به دلایل متعددی، از CNG محبوب‌تر است. طی کردن مسافت بیشتر با هر مخزن پر از LPG تا بیش از پنج برابر مخزن CNG، شتاب بیشتر و امکان استارت کار خودرو و پیمودن مسیرهای شیب‌دار با سوخت ال پی جی و نیاز به قطعات و تجهیزات کمتر برای تبدیل به سوخت LPG، از جمله مزایای گاز مایع به شمار می‌روند. به همین علت با وجودعدم منابع و جایگاه‌های سوخت گیری، خودروهای زیادی به گازسوز با گاز مایع تبدیل شدند. 

رگلاتور جزو قطعاتی است که در خودروهایی که با گاز مایع کار می‌کنند نیز برای تنظیم فشار گاز حائز اهمیت است و خرابی آن، خودرو را با مشکلات متعددی مواجه خواهد کرد. علائم خرابی رگلاتور ال پی جی نیز عمدتا همانند رگلاتور سی ان جی هستند. سوخت ناقص، خروج دود سیاه از اگزوز، وجود بنزین در شیلنگ خلا و یا خروج آن از اگزوز، سیاه شدن شمع‌ها و سر و صدای زیاد پمپ سوخت، از جمله مهم‌ترین نشانه‌های خرابی رگلاتور ال پی جی محسوب می‌شوند.

علائم خرابی رگلاتور ال پی جی و سی ان جی

تست نشتی رگلاتور

در قسمت CNG خودروهای دوگانه سوز قطعه‌ای به نام رگلاتور قرار داده می‌شود که فشار انواع گاز در خودرو را کنترل و تنظیم می‌کند. این قطعه در واقع در خودرو نقش مهمی را به عهده دارد و باید مورد توجه قرار داده شود. رگلاتور گازهای دارای فشار بالا را به اندازه قابل مصرف خودرو تغییر می‌دهند. اگر که رگلاتور دچار نشتی یا خرابی شود، باعث ایجاد مشکلات زیادی خواهد شد و ممکن است دردسرهایی را به همراه داشته باشد. از جمله علائم خرابی رگلاتور می‌توان به سیاه شدن شمع‌ها، خروج دود سیاه از اگزوز، بنزین در شیلنگ خلاء، خروج بنزین از اگزوز و سر و صدای بیش از حد پمپ سوخت اشاره کرد.

در زمان تحت فشار بودن و عبور گاز از رگلاتور، باید تست نشتی رگلاتور صورت گیرد. برای این کار، باید کنترل تمام ورودی‌ها و خروجی‌هایی که در هسته هستند را انجام داد. راحت‌ترین و ساده‌ترین روش جهت تست نشتی، استفاده از کف است که احتمال خطر کمتری در آن هست. به این ترتیب ورودی و خروجی‌ها را همگی آغشته به کف می‌کنند، اگر که حباب مشاهده شد، یعنی در رگلاتور دچار نشتی شده است. برطرف کردن نشتی در سیستم‌های تحت فشار ممکن است خطر ایجاد کند.

بنابراین نشتی با انجام تخلیه فشار از سیستم بهتر است برطرف شود. در صورت برطرف شدن نشتی، حتما باید تست نشتی دوباره انجام شود. در اینجا اگر که دوباره نشتی داشته باشد، لازم است با افراد با تجربه و متخصص در این زمینه تماس گرفته شود. نکته قابل توجه و مهم که باید حتما در نظر گرفته شود، در خصوص گازهای سمی است که نباید در مراحل تست آن‌ها را به کار برد. اگر گاز سمی باشد، تست نشتی رگلاتور را با استفاده از هلیوم یا نیتروژن که دو گاز بی‌اثر به حساب می‌آیند، انجام خواهد شد.

🔥🔥🔥

خرید بهترین نوع شیر هیدرولیک

🔥🔥🔥

نحوه تنظیم رگلاتور ال پی جی

سیستم ال پی جی یکی دیگر از سیستم‌هایی است که در کاهش آلودگی موثر واقع می‌شود. سی ان جی و ال پی جی از جنبه کلی شبیه به هم هستند اما در برخی موارد تفاوت‌هایی با هم دارند. برای نگهداری گاز مصرفی خودرو از مخزن گاز مایع استفاده می‌شود. با توجه به نوع خودرو و حجم موتور در اندازه و ابعاد متفاوتی طراحی و تولید می‌شود. روی بدنه مخزن گاز مایع پلاک مشخصات مخزن به همراه یک فلانچ برای نصب شیر مرکب نصب شده است. برای تنظیم کردن رگلاتور ال پی جی معمولا از دو پیچ برنجی و پلاستیکی استفاده می‌شود. این تنظیم به صورت زیر خواهد بود.

» باید پیچ برنجی را محکم ببندید.
» بایستی ماشین را روشن کنید و سپس تعویض سوخت به گاز را انجام دهید؛ البته در صورت خاموش شدن خودرو.
» حال دو موتور را ثابت و بالا نگه دارید.
» در واقع پیچ‌های پلاستیکی را باز و بسته کنید. به هر جهتی یکه می‌چرخانید و دور موتور بیشتر شد باید این کار را ادامه دهید.
» حال کمی بیشتر پای خود را از روی پدال گاز بردارید و سعی کنید دور موتور را ثابت کنید.
» دو مرحله قبلی را مجددا تکرار کنید تا زمانی که پایتان را از روی پدال بردارید.
» حال برای تنظیم دقیق‌تر می‌توانید که پیچ برنجی را برای تنظیم بیشتر باز و بسته نمایید.

نحوه هواگیری رگلاتور گاز خودرو

هواگیری و شستشوی رگولاتور گاز خودرو باید به‌درستی و مرحله به مرحله انجام پذیرد؛ هر گونه اشتباهی ممکن است موجب گرفتگی و بسته شدن رگولاتور شود. در این بخش مراحل هواگیری رگلاتور گاز ماشین را به ترتیب بیان کرده‌ایم. 
1. در ابتدا باید سیستم برق خودرو را قطع کنید؛ برای این منظور، ساده‌ترین کار این است که کابل باتری را به طور کامل جدا کنید. عدم انجام این کار موجب ایجاد فشار جهت سوختن سرپ و آسیب خواهد شد.
2. درپوش باک بنزین را بردارید؛ این کار از شکل‌گیری فشار اضافی جلوگیری می‌کند. 
3. برای ایمن‌سازی فشار اضافی انژکتور، بایستی شیلنگ خلأ را پیدا کنید و آن را جدا کنید.
4. در ادامه بایستی براکت نگهدارنده‌ی رگلاتور را از آن جدا نمایید؛ برای این منظور بایستی گیره آب‌بندی و پیچ‌ها را جدا کنید. جهت جلوگیری از لغزنده شدن ریل‌های سوخت، می‌توانید از پارچه استفاده کنید. 
5. پس از جداسازی رگلاتور از ریل سوخت، حلقه‌ی O را دور بریزید. 
6. حالا می‌توانید به تمیزکاری رگولاتور و سایر قطعات مشغول شوید؛ برای این کار تمامی قطعات را جدا کنید و با یک پارچه‌ی نرم، آن‌ها را تمیز کنید. 
7. در پایان، تمامی قطعات را در جای خود قرار دهید. 

نشانه خرابی رگلاتور زانتیا

خزش رگلاتور چیست؟

پدیده خزش یعنی فشار رگلاتور به صورت خودکار تغییر می‌نماید و در عین حال فشار تنظیم شده بیشتر می‌شود. خزش به دو دلیل انجام می‌شود:

» اگر در هسته رگلاتور فشار جمع شود و یا جریان گاز متوقف شود، حالت فنر رگلاتور تغییر می‌کند. با متوقف شدن جریان گاز، فنر رگلاتور در موقعیت جدید قرار می‌گیرد و دوباره تعادل ایجاد می‌شود و فشار داخل هسته رگلاتور کم می‌شود و در نهایت فشار خروجی به ثبات می‌رسد.

» دلیل دوم وجود یک جسم خارجی در حد فاصل سوپاپ ورودی به هسته و نشیمنگاه خواهد بود. این مسئله موجب می‌شود که فشار ورودی و خروجی یکسان باشند و تمام خطوط لوله و تجهیزات بدون هیچ گونه محافظی در معرض فشار بالا قرار می‌گیرند. شایع‌ترین علتی که برای نارسایی رگلاوتر وجود دارد وجود یک جسم خارجی در نشیمنگاه سوپاپ خواهد بود.

نشانه خرابی رگلاتور زانتیا

تست خزش رگلاتور

برای انجام تست خزش بایستی که خروجی رگلاتور را با بستن شیر خروجی کاملا ایزوله کنید. و برای بستن شیر رگلاتور بایستی شیر تنظیم آن را در خلاف جهت عقربه‌های ساعت بچرخانند. حال بایستی که شیر سیلندر هنگامی که گیج ورودی رگلاتور میزان فشار سیلندر متصل به آن را نشان می‌دهد، بسته باشد. برای این که فشار داخلی رگلاتور بالا رود یعنی به 50 درصد گیج خروجی برسد بایستی که در جهت عقربه‌های ساعت شیر تنظیم رگلاتور باز شود.

نتیجه گیری

در این مطلب از تکنو صنعت سعی کردیم که نشانه‌های خرابی رگلاتور را بیان کنیم و سپس برای هر کدام از آن‌ها راه حل‌هایی ارائه دهیم؛ امیدوارم با خواندن این مطلب به اطلاعات کافی برسید. تشکر از اینکه تا پایان مقاله «نشانه های خرابی رگلاتور» همراه ما بودید، نظرات و سؤالات خود را برای ما کامنت کنید؛ کارشناسان متخصص تکنوصنعت در اولین فرصت پاسخگوی شما خواهند بود.

بروز رسانی در تاریخ 1402/04/11

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید