رگلاتور گاز چیست؟

تأمین‌ گاز‌ها از سه طریق امکان‌پذیر است: سیلندر‌های گاز مایع با فشار پایین، سیلندر‌های گاز فشار بالا و سیستم‌های پایپینگ دارای فشار پایین. فشار گاز در تمامی این تأمین‌کننده‌ها بالا است؛ ازاین‌رو جهت بهره‌گیری از گاز در تجهیزات گوناگون، نیاز به تجهیزی می‌باشد که توانایی تغییر فشار گاز به فشار لازم در نقطه مصرف را داشته باشد. این عملیات توسط شیر کاهش فشار صورت می‌‌گیرد که رگلاتور گاز نام دارد. رگلاتور گاز با نام‌هایی نظیر مانومتر و رگولاتور نیز در صنعت ایران شناخته می‌شود.

به بیان ساده‌تر رگلاتور گاز یک شیر کنترلی در مسیر خروجی گاز بوده که قابلیت کنترل فشار گاز خروجی را دارد. این تجهیز موجب می‌شود تا فشار گاز خروجی به میزان موردنیاز کاربر برسد. رگلاتور فقط توانایی کاهش فشار داشته و جهت تنظیم فلو یا جریان گاز کارایی ندارد. درصورتی‌که نیاز به تنظیم فلو یا جریان باشد، باید از فلومتر و یا شیر تنظیم جریان کمک گرفت. انتخاب رگلاتور مناسب بسیار حساس بوده و به شاخصه‌های زیادی وابسته است. ازاین‌رو نیاز است تا انتخاب رگلاتور گاز با مشورت با متخصصین و بر پایه نیاز سیستم صورت گیرد.

در بخش قبلی نیز به کارایی و وظیفه رگلاتور گاز اشاره شد، اما اگر بخواهیم دقیق‌تر در این مورد صحبت کنیم، در حقیقت وظیفه اصلی این تجهیز تنظیم جریان خروجی گاز مطابق با میزان لازم و ایجاد یک جریان خروجی ثابت است. این موضوع که جریان خروجی دارای چه نوساناتی است تفاوتی ایجاد نمی‌کند و استفاده از رگلاتور گاز موجب عبور گاز با میزان دبی ثابت خواهد شد.

مطالب منتشر شده در این مقاله، صرفاً جنبه اطلاع رسانی داشته و فروشگاه اینترنتی تکنوصنعت، صرفاً فروشنده این محصولات است و امور تعمیراتی ندارد.

رگلاتور گاز چیست

انواع رگلاتور گاز

دسته‌بندی رگلاتور گاز می‌تواند بر پایه عوامل مختلفی صورت گیرد اما به‌طورکلی جهت آشنایی و گروه‌بندی این تجهیز باید به دو عامل توجه نمود:

☑️ کاربرد، نوع گاز و نوع عملیات رگلاتور

☑️ محل قرار‌گیری رگلاتور در سیستم

همان‌طور که گفته شد عامل دوم، محل قرارگیری رگلاتور است. این ابزار در کنار نوع مصرف، بر پایه محل مصرف طراحی می‌شود که گروه‌بندی آن به شکل زیر است:

⏺ رگلاتور سر کپسولی 

این نوع رگلاتور گاز در بخش آغازین خط تأمین و معمولاً به‌طور مستقیم به سیلندر گاز متصل می‌گردد. پانل‌های تأمین گاز جزو این گروه محسوب می‌شوند و این نوع رگلاتور امکانات بیشتری جهت آسان‌سازی کار با آن را دارا است‌. وظیفه اصلی رگلاتور سر کپسولی، کاهش فشار منبع تأمین ‌کننده گاز بوده و عموماً برای فشار خروجی دارای دقت چندانی نیست.

⏺ رگلاتور بین خطی 

این نوع رگلاتورها در طول مسیر تأمین گاز قرار می‌گیرند. فشار خروجی، توسط رگلاتور بین خطی به‌طور دقیق‌تری نسبت به رگلاتور سر کپسولی تنظیم و کنترل می‌شود. درواقع رگلاتور بین خطی با هدف کاهش و آماده‌سازی فشار گاز در نقطه مصرف، کاربرد دارد.

⏺ رگلاتور نقطه مصرف 

این نوع رگلاتور برای آسان‌تر شدن تنظیم فشار گاز، در بخش پایانی خط تأمین نصب شده و امکانات متعددی جهت تنظیم دقیق فشار تجهیزات به کاربر می‌دهد. در صورت بهره‌گیری از رگلاتور نقطه مصرف، نیاز نیست تا به کپسول یا محل تأمین گاز مراجعه شود و می‌توان به‌راحتی در نقطه مصرف، فشار گاز را به‌طور دقیق تنظیم نمود.

رگلاتور گاز دارای چه محاسنی است؟

رگلاتور گاز دارای چه محاسنی است؟

بدون شک هنگام خرید یا استفاده از هر وسیله‌ای سؤالی که ایجاد می‌شود این است که مزایا و فایده آن وسیله چیست؟ در ادامه قصد داریم به این سؤال که مزایای رگلاتور گاز چیست و به‌کارگیری آن چه فایده‌ای دارد، پاسخ بدهیم.

در واقع رگلاتور امکان تنظیم فشار گاز خروجی را فراهم ساخته و به کاربر اجازه می‌دهد تا با کاهش فشار بالای مخازن گازی به فشار پایین‌تر، از گاز تأمین‌شده استفاده نماید. درصورتی‌که با این صنعت آشنا باشید به‌خوبی این مسئله‌ و مزیت رگلاتور را درک خواهید کرد چراکه ذخیره‌سازی انواع مختلف گاز‌ها، تحت ‌فشار بالا و به شکل فشرده صورت می‌گیرد.

اگر بخواهیم کار رگلاتور گاز را به شکل دقیق‌تری توصیف کنیم، لازم است به این مسئله اشاره کرد که رگلاتور گاز یک نوع ابزار انتگرالی محسوب می‌شود. این تجهیز انتگرالی داخل خود دارای تنظیماتی برای خروجی سیال است. این امر به‌وسیله یک محدودکننده و یک حسگر صورت می‌گیرد در رگلاتور تعبیه‌ شده‌اند. کنترل و تنظیم خروجی جریان به‌وسیله این دو عامل (حسگر و محدودکننده) انجام می‌گیرد.

انواع رگلاتور گاز
نتیجه گیری

گازها را می توان به سه روش تامین کرد: سیلندرهای گاز مایع کم فشار، سیلندرهای گاز فشار قوی و سیستم لوله کشی فشار پایین. فشار گاز در همه این ارائه دهندگان بالا است. بنابراین برای استفاده از گاز در تجهیزات مختلف، داشتن تجهیزاتی ضروری است که قابلیت تغییر فشار گاز را به فشار مورد نیاز در نقطه مصرف داشته باشند. این عمل توسط یک شیر فشار شکن به نام تنظیم کننده گاز انجام می شود. رگولاتور گاز در صنعت ایران با نام هایی مانند فشارسنج و رگلاتور نیز شناخته می شود.

تشکر از اینکه تا پایان مقاله «رگلاتور گاز چیست؟» همراه ما بودید، نظرات و سؤالات خود را برای ما کامنت کنید؛ کارشناسان متخصص تکنوصنعت در اولین فرصت پاسخگوی شما خواهند بود.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید