شیربرقی 2-2

شیر برقی که به آن سلونوئید ولو هم گفته می‌شود؛ در اندازه‌های مختلف تولید شده و یکی از مهم‌ترین وسایلی است که در صنایع مختلف به فراوانی مورد استفاده قرار می‌گیرد. عملکرد شیر برقی به صورت الکترومکانیکی است و با اعمال جریان برق به سلونوئید، با ایجاد میدان مغناطیسی در سیم‌پیچ، پیستون حرکت می‌کند و همین باعث کنترل ورود و خروج سیالات و هوا می‌شود. در اصل عملکرد شیرهای برقی شبیه به کنتاکتور می‌باشد چراکه هردو به کمک جریان برق کار می‌کنند و با کمک بوبین عملکرد خود را انجام می‌دهند. انواع مختلفی شیر برقی تولید می‌شود که هرکدام در جای خاصی کاربرد دارند و از آن‌ها می‌توان در صنایعی چون خودروسازی، تبرید، هیدرولیک و پنوماتیک، سیستم‌های قفل و غیره استفاده نمود. شیر برقی همانطور که از نام آن پیدا است شیری است که با اتصال به جریان الکتریکی، کار کنترل عبور مواد مختلف را انجام می‌دهد. شیرهای برقی از اجزای مختلفی تشکیل شده است که مهم‌ترین آن بوبین است.  در واقع بدون وجود بوبین، شیر برقی عملکردی شبیه به شیرهای عادی خواهد داشت. پس از اتصال به برق، میدان میدان مغناطیسی قوی در بوبین ایجاد می‌شود که باعث حرکت کردن پیستون می‌شود. سپس پیستون در جهت سیم‌پیچ حرکت می‌کند تا دهانه شیر باز شود و سیال مورد نظر از آن عبور کند. کاربرد این نوع شیر این است که برخلاف شیرهای معمولی می‌توان از راه دور با استفاده از ریموت آن‌ها را کنترل کرد. در حالت بسته بودن شیر، پیستون روی دهانه را گرفته و از خروج و حرکت سیال جلوگیری می‌کند. اما پس از ایجاد تحریک الکتریکی، این پیستون توسط فنری که به آن متصل است به بالا کشیده می‌شود و مسیر باز می‌شود. سرعت عملکرد این شیرها بالا بوده و سریعا می‌توانند جریان سیال را قطع کنند. همچنین میزان مصرف انرژی در این شیرها پایین است و استفاده از آن در صنایع مختلف به صرفه است.

انواع شیربرقی

سلونوئید چیست؟

سلونوئید قطعه‌ای کاربردی است که در صنایع مختلف و در تولید لوازم خانگی از آن استفاده می‌شود. در واقع سلونوئید سیم بلندی است که به حالت پیچشی قرار داده می‌شود و جریان برق پس از عبور از آن، باعث به وجود آمدن میدان مغناطیسی یکنواخت می‌شود. خود سلونوئید از سه بخش سیم‌پیچ، میله آهنی و شیر و کابل کنترل تشکیل می‌شود. سیم سلونوئید از جنس فلز مس بوده و در بین لایه‌های سیم، ورقه‌های عایقی قار گرفته تا از تاثیر میدان مغناطیسی سیم‌ها بر یکدیگر جلوگیری شود. ساختمان سلونوئید توسط لاک محافظت می‌شود تا از تاثیر رطوبت و مواد اکسید کننده بر سیم‌پیچ جلوگیری شود. میله آهنی بخش متحرک سلونوئید را تشکیل می‌دهد و وظیفه اصلی قطع و وصل جریان برعهده میله است.

شیربرقی

انواع مختلف شیر برقی

شیر برقی خود دارای انواع گوناگون، با ساختار و کاربرد متفاوت است؛ شیر برقی ۲-۲، شیر برقی بک فیلتر، سلونوئید ولو تایمردار و کتابی چهار مدل پر کاربرد شیر برقی هستند.

شیر برقی ۲_۲

بخش‌های اصلی تشکیل دهنده این نوع شیر، بوبین و بدنه اصلی می‌باشد. دارای دو پورت است که به صورت متناوب اجازه قطع و وصل جریان را می‌دهد. شیر برقی ۲_۲ به دو صورت معمولا باز و یا معمولا بسته قرار می‌گیرد و توسط جریان برق تغییر حالت از بسته به باز صورت می‌گیرد و با قطع جریان شیر بسته می‌شود.

شیر برقی بک فیلتر

جز پرکاربردترین مدل‌های سلونوئید ولو است که در سیستم‌های فیلتراسیون مورد استفاده قرار می‌گیرد. کار این شیر جمع آوری گرد و غبار است. در توربین‌های گاز، تجهیزات مربوط به گوگرد زدایی، ریخته‌گری و غبار روبی از محصولات کشاورزی هم می‌توان از این مدل شیر استفاده کرد. نحوه کار این شیر به این صورت است که پس از روشن و فعال شدن، هوای محبوس در بالای دیافراگم شیر با فشار زیادی تخلیه می‌شود. در این سیستم معمولا از نوعی فیلتر کیسه‌ای استفاده می‌شود که هوا با عبور از آن ذرات اضافه خود را به جا گذاشته و پاکسازی می‌شود.

شیر برقی تایمر دار

شیرهای تایمر دار برای راحت‌تر کردن کار اپراتور طراحی شده است، چراکه می‌توان زمان روشن و خاموش کردن شیر را تنظیم کرد. در واقع تایمر تعبیه شده در این نوع شیر به زمان‌بندی تخلیه سیالات مختلف از دهانه شیر کمک می‌کند و برای کنترل دقیق‌تر جریان مواد از این مدل استفاده می‌شود. این شیرها در سایزهای مختلف تولید و به بازار عرضه می‌شوند اما پرکاربردترین آن‌ها نوع ۲/۱ آن است. همچنین شیر تایمر دار در دو مدل فیلتر دار و بدون فیلتر موجود می‌باشد. طبق تایمر تعبیه شده مدت زمان قابل تنطیم جهت بسته بودن شیر بین ۵/۰ تا ۴۵ دقیقه است و مدت زمان قابل تنظیم جهت باز بودن شیر ۵/۰ تا ۱۰ ثانیه می‌باشد. 

شیر برقی کتابی

یک شیر الکترومکانیکی است که با اعمال جریان الکتریکی باعث ایجاد خاصیت مغناطیسی در سیم‌پیچ شده و توسط همین خاصیت مغناطیسی، فنر متصل به میله به بالا کشیده می‌شود و مسیر برای عبور مایع و یا گاز باز می‌شود. با قطع جریان، خاصیت مغناطیسی از بین رفته و فنر با اعمال فشاری روبه پایین، میله را پایین آورده و باعث بسته شدن دریچه شیر و قطع جریان سیال می‌شود.

شیر برقی

موارد استفاده از انواع شیر برقی

در صنایع مختلف بسته به نوع سیالی که با آن سر و کار داریم نیاز به استفاده از مدل‌های مخصوصی از سلونوئید ولو است. باتوجه به انواع مختلفی از شیرهای برقی که از آن‌ها نام برده شد لازم است که به چند مورد از کاربردهای مهم آن‌ها اشاره کنیم.
• سیستم لوله‌کشی و آبرسانی
• تصفیه آب
• تصفیه فاضلاب
• ماشین‌آلات صنعتی و تجهیزات مربوط به آن
• سیستم‌های خنک کننده
• سیستم تهویه هوا در ساختمان‌های بزرگ
• سیستم حفاظتی
• اطفا حریق
• شیر اطمینان و تخلیه
• انواع کمپرسور
• سیستم سوخت‌رسانی
• انواع وسایل خانگی مثل لباسشویی
• تجهیزات مربوط به حمل و نقل
• تجهیزات مربوط به آنالیز خون

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید