شیر برقی گازی

شیر برقی گازی: یکی از انواع شیر برقی‌های موجود در صنایع، شیر برقی گازی است که به منظور کنترل جریان سیالی مایعات و گازها ساخته شده است. شیر برقی گازی یک وسیله الکترومکانیکی از رده ابزار دقیق است و در جهت ایمنی ساختمان‌ها؛ برای جلوگیری از بروز انفجار و حوادث وابسته در مسیر جریان سوخت قرار داده می‌شود. نحوه کارکرد این شیر برقی‌ها به این صورت است که؛ ابتدا با قرار گرفتن در حالتی نیمه باز؛ با یک فشار پایین و در حد کم، گاز را وارد مشعل می‌کند و پس از باز شدن کامل مشعل در شیر برقی، به صورت کامل جریان گاز در مشعل به حرکت در می‌آید. شیرهای برقی گازی دارای عملکرد سریع و کارایی ایده‌آلی هستند. ضمنا دوام و ماندگاری مناسبی دارند و در طی پروسه‌های مسدودسازی، مقامت بالایی از خود نشان می‌دهند و به راحتی آسیب نمی‌بینند.

شیرهای برقی گازی از جهت اقدام برای مسدود کردن مسیر سیالات در زمان مناسب خود بسیار قابل اعتماد هستند و وسیله‌ای کاربردی و محافظتی به جهت حفظ ایمنی انسان محسوب می‌شوند. با این حال در برابر تمام خدمات ارزنده‌ای، که این شیرها برای حفظ ایمنی انجام می‌دهند قیمت مناسب و مقرون به صرفه‌ای دارند. یکی از شیربرقی گازی‌های موجود در صنعت این ابزارها شیر برقی ۲-۲ است که نام دیگر آن سلونوئید ولو است و مانند شیر برقی‌های دیگر وظیفه تنظیم و کنترل عبور سیالات اعم از مایعات و گازها را بر عهده دارد.

از این شیربرقی‌ها در ماشین‌های لباس‌شویی، پمپ‌های هیدرولیکی، بویلرهای گازی، سیستم‌های آب‌پاش صنعتی، سیستم‌های تهویه مطبوع، صنایع نفت، گاز و پتروشیمی و بسیاری از صنایع دیگر به کرات برای کنترل هوا، گاز، بخار، نفت و سیالات دیگر استفاده می‌شود. این شیر برقی از یک بدنه فلزی و یک بوبین ساخته شده است، در صورت تحریک شدن بوبین، یک میدان مغناطیسی بزرگی ایجاد می‌شود که به آرمیچر و پیستون موجود در شیربرقی گازی نیرو وارد می‌کند و با این عمل باعث قطع و وصل شدن جریان عبوری سیالات می‌گردد.

مطالب منتشر شده در این مقاله، صرفاً جنبه اطلاع رسانی داشته و فروشگاه اینترنتی تکنوصنعت، صرفاً فروشنده این محصولات است و امور تعمیراتی ندارد.

شیر برقی گازی

▶ مشاهده و خرید انواع شیر برقی ◀

انواع شیر برقی گازی

شیر برقی گازی در انواع متنوعی در صنعت؛ متناسب با محل کاربری، طراحی و ساخته شده است. در حال حاضر انواع شیر برقی گازی موجود در صنایع عبارت از موارد ذیل است:

۱- شیر برقی معمولی بسته:

نام دیگر این شیر برقی گازی؛ NC است؛ این شیر برقی‌ها با قطع جریان الکتریسته می‌توانند جریان سیالات را قطع کنند و با وصل مجدد جریان الکتریسته؛ شیر باز می‌شود و اجازه عبور سیالات را نمی‌دهد.

۲- شیر برقی معمولی باز:

این شیر برقی با قطع جریان و وصل مجدد آن اجازه عبور سیالات را نمی‌دهد.

۳- شیر برقی حرکت مستقیم:

این شیر برقی گازی به صورت انواع باز و بسته در بازار عرضه شده است.

۴- شیر برقی سرو:

این شیر برقی با تنظیم اختلاف فشار در دیافراگم؛ می‌تواند کاملا بسته یا به صورت باز باشد و این نوع کارکرد ربطی به وصل یا قطع بودن جریان الکتریسته ندارد.

۵- شیر برقی شات آف:

مصرف این نوع از شیر برقی گازی در ورودی درب منازل مسکونی یا در ایستگاه‌های گاز است؛ این ابزار نسبت به زلزله بسیار حساس است و با بروز زلزله؛ جریان برق را قطع کرده و از وقوع آتش سوزی و انفجار جلوگیری می‌کند.

▶ مشاهده و خرید انواع شیر برقی از نمایندگی محصولات بورکرت

انواع شیر برقی گازی

شیر برقی گازی اندازه شعله را چگونه تغییر می‌دهد؟

به منظور تغییر شعله، بایستی شیر برقی گازی را برای داشتن شعله مورد نظر تنظیم کرد؛ برای داشتن یک شعله گاز بلندتر لازم است؛ ابتدا با قرار دادن فشار پکیج بر روی حالت تابستان و افزایش درجه حرارت آب، اقدام به باز کردن شیر متصل به آب گرم تا انت‌ها نموده و نتیجتا این اقدامات باعث بلندتر شدن اندازه شعله می‌شود و برای دستیابی به شعله کوتاه‌تر لازم است که سوکت موجود بر روی بوبین را درآورده و با ابزار مخصوص، قسمت پیچ‌دار را باید چرخاند. این عمل باعث کوتاهی اندازه شعله خواهد شد. البته امروزه انواعی از شیر برقی گازی وارد بازار شده‌اند که با گوشی‌های تلفن همراه از راه دور و با فاصله، قابل کنترل شدن هستند.

کاربرد شیر برقی گازی

کاربرد شیر برقی گازی

مهم‌ترین کاربرد شیر برقی گازی در انواع مشعل‌هایی مانند مشعل اتمسفریک و مشعل‌های فن دار است که باعث تنظیم و کنترل کردن گاز و هوا می‌گردد. از جمله صنایعی که از شیر برقی گازی استفاده می‌کنند، می‌توان به کارخانجات و تاسیسات گازی، موتورخانه‌ها، سیستم‌های تهویه، نیروگاه‌ها، تصفیه‌خانه‌ها، پالایشگاه‌ها، خطوط مربوط به انتقال سیالات و پتروشیمی‌ها اشاره کرد.

کاربرد شیر برقی گازی

بهترین برند شیر برقی گازی

برندهای مختلف و متعددی از شیر برقی گازی در بازار مصرف وجود دارد. برندهای سازنده این شیر برقی گازی‌ها ملزم به رعایت شدید استانداردهای خاص تولیدی در ساخت این ابزارها هستند. این استانداردها در زمینه کیفیت محصولات و قابلیت آن‌ها برای حفظ ایمنی ما در صنایع مختلف و در محیط زیست هستند؛ از برندهای موجود در زمینه تولید شیر برقی گازی می‌توان به بورکرت، دانگز، اسکو، کرم شرودر و غیره اشاره کرد. این شرکت‌ها از شناخته شده‌ترین برندهای موجود در این زمینه هستند و محصولات آن‌ها با کیفیت و قابلیت مناسبی تولید و به مصرف‌کنندگان عرضه می‌شود.

تنظیم شیر برقی گازی

تنظیم شیر برقی گازی

تنظیم شیر برقی گازی باید توسط متخصصین فعال و مجرب در این حوزه صورت بگیرد؛ مراحل تنظیم شیر برقی گازی به صورت مروری شامل مراحل ذیل است:
۱- باز کردن شیر ورودی مشعل
۲- تنظیم کلید فشار گاز بر روی ۵ میل بار
۳- استفاده از آب و صابون برای بررسی‌عدم نشت گاز از لوله‌ها
۴- باز کردن درپوش شیر برقی گازی
۵- تنظیم شیربرقی گازی
۶- بستن با دقت و محکم شیر پس از تنظیم نهایی

کلام  پایانی

همان‌طور که در این مقاله به کرات به آن اشاره شد وظیفه شیر برقی گازی، تنظیم جریان عبوری سوخت یا گاز و مایع است و از این لحاظ یک نقش کاربردی در حفظ ایمنی انسان‌ها، ساختمان‌ها و صنایع مزبور بازی می‌کند، بنابراین یک قطعه کاملا ایمنی در مشعل‌های گاز بوده و بایستی از کیفیت و قابلیت مناسبی برخوردار بوده و تحت استانداردهای خاصی تولید شود.
تکنوصنعت نمایندگی محصولات بورکرت، یکی از برندهای مطرح در تولید و عرضه شیربرقی گازی استاندارد است. برای اطلاع از شرایط فروش یا قیمت‌ها و دریافت مشاوره و راهنمایی بیشتر در این خصوص، می‌توانید ضمن مراجعه به تارنمای تکنوصنعت با کارشناسان ما در این شرکت تماس بگیرید.

تاریخ بروز رسانی 1401/11/09

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید