عیب یابی سیستم هیدرولیک

خرابی سیستم هیدرولیک یکی از مشکلاتی است که ممکن است هرکسی با ان درگیر شود و با راهکارهایی ساده می‌توان از خرابی زودرس قطعات سیستم جلوگیری کرد. هنگام خرابی سیستم هیدرولیک اغلب علائم ایجاد شده غیر اختصاصی بوده و شبیه به همدیگر هستند، بنابراین داشتن راهکارهای مناسب برای عیب‌یابی سیستم هیدرولیک و رفع سریع آن کمک کننده خواهد بود. خرابی سیستم هیدرولیک ممکن است ناشی از یک مشکل ساده و یا یک مشکل اصلی و پیچیده باشد اما در هر صورت با استفاده از روش‌های اصولی عیب‌یابی سیستم هیدرولیک در زمان کوتاهی قابل انجام خواهد بود. برای عیب‌یابی سیستم هیدرولیک از اجزای اصلی آن شروع کرده و به بررسی مشکلات مربوط به هرکدام از آن‌ها می‌پردازیم.

دلایل اصلی خرابی سیستم هیدرولیک

در زیر به چند مورد از مهم‌ترین علت‌های خرابی سیستم هیدرولیک اشاره می‌شود که به راحتی قابل پیشگیری بوده و شما را از مراحل عیب‌یابی سیستم هیدرولیک بی‌نیاز می‌کند.

🟡 یکی از علت‌های مهم که منجر به خرابی سیستم هیدرولیک می‌شود، نشت آب به داخل آن است، چراکه آب باعث زنگ زدن قسمت‌های مختلف می‌شود.
🟡 تغیرات دما یکی دیگر از دلایل خرابی سیستم هیدرولیک است؛ کار کردن سیستم در دماهای پایین و بالا هردو می‌تواند زیان بار باشد. در دمای بالا سیال موجود در سیستم رقیق شده و با افزایش احتمال نشت، ممکن است روانکاری بخش‌های مختلف به درستی انجام نشود. دمای پایین هم باعث افزایش ویسکوزیته مایعات شده و جریان آن را برای رسیدن به پمپ و روانکاری آن کاهش می‌دهد.
🟡 هوادهی یکی دیگر از علت‌های آسیب دیدن سیستم‌های هیدرولیک است و این زمانی اتفاق می‌افتد که به دلیل نشتی هوا وارد سیستم شود. وارد شدن هوا باعث کاویتاسیون و خرابی پمپ و اعضای دیگر سیستم هیدرولیک می‌شود.

دلایل اصلی خرابی سیستم هیدرولیک

از اجزای اصلی سیستم‌های هیدرولیک می‌توان به صافی، شیر تسکین دهنده، شیر پمپ، سیلندر و غیره اشاره کرد. جهت عیب‌یابی سیستم هیدرولیک بهتر است طبق مراحل زیر پیش رفته تا سریع‌تر مشکل را پیدا کنید.

صافی ورودی پمپ

شیرهای اتودرین یکی از تجهیزات بسیار مهم در سیستم‌های فناوری و مخزن هوای فشرده است. از این شیر بیشتر برای تخلیه آب در کمپرسورهای باد سیستم‌های پنوماتیکی بهره گیری می‌شود. وجود آب در هوا یکی از چالش‌های بزرگ در سیستم‌های فناوری (پنوماتیکی) می‌باشد که آسیب زیادی به تجهیزات پنوماتیکی وارد می‌کنند.
شیرهای اتودرین از کمپرسور تولید کننده هوا حفاظت می‌کند. زمانی که هوا به وسیله کمپرسور فشرده می‌شود رطوبت در هوا تبدیل به مایع شده و در کف متراکم کننده جمع می‌شود. اگر این آب به طور مرتب تخلیه نشود آب مجددا وارد دستگاه می‌شود.

شیر پمپ و شیر تسکین دهنده

میزان روغن در این مانومترهای روغنی اندازه‌ای است که بخش‌های داخلی را می‌پوشاند و می‌توان از روی صفحه گیج آن را ببینیم. در واقع مانومتر روغنی برای اندازه گیری فشار سیالات مختلف استفاده می‌شود. گیج فشار در صنایع کاربردهای به‌خصوصی دارند.
مانومترها در صنعت‌هایی مثل صنعت گاز و نفت و فولاد و غیره کاربرد دارند. در بیشتر فرآیندهای صنعتی، فشار باید به صورت پی در پی اندازه گیری شود، اگر فشار اندازه گیری و کنترل نشود صدمات جبران نشدنی وارد می‌کند و همچنین موجب خراب شدن قطعه و یا کل دستگاه می‌شوند و حتی ممکن است موجب آتش سوزی هم بشود.

  مشاهده و خرید شیر هیدرولیک از فروشگاه تکنو صنعت

شیر پمپ و یا شیر تسکین دهنده

در صنعت، مخازن و ابزارهایی که تحت فشار هستند باید توسط شیر اطمینان حفاظت شوند. شیر اطمینان برای برطرف کردن نیاز به یک ابزار ساده و قابل اطمینان به وجود آمده تا حفاظت در برابر زیاد شدن فشار فراتر از حد را مهیا کند.
شیر اطمینان از یک ورودی که بر روی دستگاه تحت فشار نشده یک دیسک در برابر ناظر برای پیشگیری از عبور جریان در وضعیت عملیاتی نرمال یک فنر برای بسته نگه داشتن دیس برای نگهداشتن ساختار شیر در نزدیک هم ایجاد شده است. شیر اطمینان برای محافظت از موتور خانه‌های تحت فشار حاوی گاز نصب می‌گردد که با بهره گیری از فشار هیدرو استاتیک ورودی عمل می‌کند.

پمپ

یکی از علت‌های اصلی افزایش لغزندگی پمپ افزایش دمای روغن است. به طوری که همین افزایش دما به رقیق شدن روغن منجر شده و روغن رقیق باعث افزایش حرکت پمپ می‌شود. افزایش حرکات پمپ منجر به داغ شدن آن خواهد شد به طوری که حتی دمای آن از دمای خود روغن بالاتر می‌رود. در حالت عادی دمای پمپ نباید بیشتر از ۲۰ تا ۳۰ درجه فارنهایت با دمای روغن تفاوت داشته باشد و زیاد از حد از آن بالاتر نباشد.شیرهای اتودرین از کمپرسور تولید کننده هوا حفاظت می‌کند. زمانی که هوا به وسیله کمپرسور فشرده می‌شود رطوبت در هوا تبدیل به مایع شده و در کف متراکم کننده جمع می‌شود. اگر این آب به طور مرتب تخلیه نشود آب مجددا وارد دستگاه می‌شود.

شیر تسکین دهنده

اگر در طی مراحل عیب‌یابی سیستم هیدرولیک به این نتیجه رسیدید که مشکل از شیر تسکین دهنده است، ابتدا قبل از تعویض آن با استفاده از یک سیم مفتولی نازک و فشار گاز اقدام به تمیز کردن روزنه‌های کوچک روی دریچه آن نمایید. درصورتی که با این کار عملکرد شیر تسکین دهنده بهبود نیافت آن را با یک شیر تازه جایگزین کنید.

اجزای سیستمهای هیدرولیک

سیلندر

اگر با انجام مراحل قبلی به سلامت اجزای بررسی شده پی بردید، بهتر است سیلندر پمپ هیدرولیک را هم بررسی کنید تا از کارکرد صحیح آن اطمینان حاصل کنید.

شیر جهت‌دار ۴ طرفه

اگر به منظور بررسی نشتی در پیستون سیستم هیدرولیک، سیلندر هیدرولیک را بررسی کرده و مطمئن شدید که مشکلی ندارد، به سراغ بررسی شیر هیدرولیک جهت دار رفته و آن را از نظر نشتی بررسی کنید. البته علاوه بر این نوع شیر، چک ولو هیدرولیک یکی از اجزای اصلی است که به منظور جلوگیری از نشتی در سیستم جایگذاری شده است.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید