مخزن هوای فشرده

مخزن هوای فشرده برای همه‌ی دستگاه‌های کمپرسور الزامی است. این مخزن به‌عنوان یک ابزار ذخیره کننده کاربرد دارد. مخزن گفته شده با وجود اینکه از سیستم‌های مهم و لازم برای کمپرسور می‌باشد؛ با این حال، در بعضی مواقع آن را نادیده می‌گیرند. در اصل این مخزن موجب می‌شود تا از پایین آمدن فشار در دستگاه متراکم کننده پیشگیری شود و همین مسئله کارآیی آن را زیاد می‌کند. مخزن هوای فشرده باعث می‌شود مبلغ‌های نگهداری و تعمیر متراکم کننده تا حدودی کاهش پیدا کند. مخزن هوای فشرده برای اوقاتی که میزان مصرف بالا باشد، پر کاربرد و الزامی است و حتی می‌تواند هوای متراکم را بدون هیچ احتیاجی به کمپرسور بزرگتر، مهیا کند. این مخزن از روشن و خاموش نمودن سیستم و فرسایش بالای آن، پیشگیری می‌کند. مخزن هوای فشرده با پتانسیل و جریان کم، هوای متراکم را ایجاد می‌کند و این مسئله موجب کم شدن مبلغ‌های ناشی از مصرف می‌شود.

مخزن هوای فشرده از ورود آب ناشی از میعان به لوله‌های انتقال پیشگیری می‌کند. مخزن هوای فشرده عملکردش به‌نوعی است که در مرحله اول موجب خنک نمودن هوای متراکم می‌شود و رطوبت در هوا را تفکیک می‌کند. مخزن هوای فشرده یکی از پرکاربرد‌ترین تجهیزات در سیستم‌های هوای متراکم می‌باشد که در واحد‌های بزرگ صنعتی و نیمه صنعتی مورد بهره گیری قرارمی‌گیرد. بهره گیری از مخازن هوای فشرده علت‌های مهمی دارد که شامل مواردی چون:
🟡 مدت زمان روشن بودن کمپرسور کاهش پیدا می‌کند.
🟡 رطوبت موجود در هوا کم می‌شود.
🟡 مخازن هوای فشرده موجب می‌شود هزینه‌های برق کاهش پیدا کند، همچنین اگر این محصول را تهیه کنید دیگر احتیاج به کمپرسورهایی با هزینه‌ی بالا نخواهید داشت. یکی از مسئولیت‌های مخزن هوای فشرده این است که هوای متراکم را به‌کمک واحد هوا ساز کمپرسور اسکرو ذخیره می‌نماید و حتی سبب افزایش دستگاه کمپرسور می‌شود.

مخزن هوای فشرده

مزایای مخزن هوای فشرده

بهره گیری از مخزن هوای فشرده، زمان تحت بار بودن و تعداد روشن و خاموش شدن کمپرسور هوای متراکم را به‌میزان بسیاری می‌کاهد، به‌همین علت سبب ماندگاری و طول عمر سودمند کمپرسور می‌شود. مخزن هوای فشرده باعث می‌شود نوسانات فشاری که در متراکم کننده به‌وجود آمده است کاهش پیدا کند و در همه‌ی زمان‌ها، فشار در مجموعه را به‌طور مستقر نگه می‌دارد. گستردگی سطح مقطع در مخازن هوای فشرده، موجب خنک کردن هوای متراکم خروجی از کمپرسور می‌شود و همین مسئله سبب می‌شود در مخازن ذخیره، بخار موجود در هوا به‌صورت مایع در بیاید و در انتهای محفظه ته‌نشین گردد که باید به‌کمک شیر تخلیه از محفظه خارج شود. از دیگر مزایای بهره گیری از مخزن هوای فشرده کمپرسور را می‌توانیم به ذخیره و فراهم نمودن هوای فشرده در هنگام مصرف بالای اپراتور‌ها در درون کارگاه بدون احتیاج به‌تهیه متراکم کننده با ظرفیت بالا اشاره کنیم.

به‌طور کلی ذخیره‌سازی در یک یا دو قدم، نظارت دستگاه را به‌میزان کافی راحت می‌کند، قیمت تعمیر و نگهداری آن را می‌کاهد و به افزایش عملکرد و بهره وری کمپرسور یاری می‌کند. البته که مخازن ذخیره هوای فشرده نباید نیرویی فراتر از حد مجاز را داشته باشند و تحت هیچ شرایطی نباید بدون شیر اطمینان به کار گرفته شوند، چون رعایت نکردن این نکات باعث منفجر شدن محفظه باد کمپرسور و ضرر‌های جبران نشدنی می‌شود. مخزن هوای فشرده اصولا در مجاورت رطوبت بسیار و مقدار آب خارج شده از کمپرسور می‌باشد که سبب ایجاد فرسایش در قسمت داخلی آن‌ها می‌شود، بنابر این عوامل مهم‌تر از پوششی که در درونش وجود دارد موجب جلوگیری از ساییدگی و یا ضربه ناشی از آن‌ها می‌شود. بهتر است بدانید عدسی‌ها و ورقه‌ی استفاده شده در بدنه‌ی مخزن هوای فشرده از برترین نوع ورقه ساخته شده است و جوش کاری آن‌ها کاملا تخصصی می‌باشد.

مشخصات فنی مخزن هوای فشرده

در حقیقت مخازن هوای فشرده موظف هستند که هوای متراکم کننده را که به‌وسیله واحد هوا ساز کمپرسور پیستونی ایجاد می‌شود، ذخیره کنند. مخازن هوای فشرده کمپرسور با ظرفیت‌های گوناگون از ابعاد ده تا ده هزار لیتری با عملکرد‌های گوناگون در صنعت‌های مختلف و بر اساس احتیاج مشتری با آپشن ذخیره‌سازی هوا با فشار‌های گوناگون ساخته می‌شود. اصولا در متراکم کننده‌های سیلندر پیستونی، محفظه به صورت افقی بوده و همراه موتور الکتریکی و واحد هواساز عرضه می‌شود، ولی در متراکم کننده‌های اسکرو با حجم‌های بالاتر محفظه به‌صورت مخزن ذخیره هوای فشرده ایستاده بوده و در نزدیک کابین متراکم کننده قرار می‌گیرد. ابعاد مخزن هوای فشرده از توجه بسیار زیادی بهره‌مند است. اگر اندازه محفظه (مخزن) بیش از حد بزرگ باشد در بعضی مواقع موجب خاموش شدن آن می‌شود و اگر بیش از حد ابعاد آن کوچک باشد سبب پایین آمدن فشار در کمپرسور و ضربه دیدن سیستم می‌شود.

مخزن ذخیره فشار هوا ۵ سال ضمانت دارد و دارای شیر تخلیه می‌باشد. ورق مخازن هوای فشرده اینکه ضخامتش چقدر است بسیار مهم می‌باشد و بر اساس فشار و میزان فرسایش معین می‌شود. به‌طور کلی قطر و اندازه مخزن خیلی مهم است و نباید به‌نوعی باشد که از درب ورودی تاسیسات ساختمانی یا مکانی که قرار است محفظه در آن نصب شود عبور کند. سطح درونی و خارجی این مخزن را با رنگ اپوکسی با ضخامت صدو بیست میکرون پوشش داده اند. مخزن ذخیره فشار هوا ماندگاری بسیاری طولانی دارد، به ندرت پیش می‌آید که احتیاج به‌تعمیر داشته باشد و نگهداری از آن خیلی راحت است. همچنین این محصول جا به‌جایی آسانی دارد، بهره گیری از آن‌ها بر خلاف ماشین آلات قدیمی بسیار زیاد است.

مزایای مخزن هوای فشرده

کاربرد مخزن هوای فشرده

مخزن ذخیره فشار هوا سطح تماس زیادی با محیط دارد که همین هوای فشرده را خنک می‌کند و مقداری از رطوبتی که در هوا است را به صورت قطره‌های آب ته‌نشین می‌کند. مخزن، نوسانات فشار را که در هوا به‌وجود می‌آید کنترل می‌کند و حتی باعث آرام کردن جریان هوا می‌شود این موضوع سبب خواهد شد فشار شبکه هوای متراکم (فشرده) ثابت نگه داشته شود. به طور کلی مخزن این کاربرد را دارد که نوسانات به وجود آمده ناشی از کمپرسور‌های پیستونی را میرا کند. هوای فشرده را در مواقع اوج مصرف بدون اینکه احتیاج به‌بهره گیری از کمپرسور بزرگتر باشد تامین می‌نماید. کم کردن تعداد چرخه‌های بارگذاری و روشن/خاموش کردن آن که موجب عملکرد بهینه کمپرسور‌های اسکرو و کم کردن تعداد دفعات روشن/خاموش نیروی محرکه می‌گردد. بیشتر کمپرسور‌ها حاوی یک دستگاه حفاظتی هستند که با توجه به‌توانمندی آن‌ها این اجازه را نمی‌دهند متراکم کننده بیشتر از تعداد مشخصی در ساعت روشن/خاموش شود.

میزان چربی و رطوبت موجود در هوای فشرده شده که تولید شده است را جدا می‌کنند. مخزن ذخیره فشار هوا از همه مهم‌تر به‌این دلایل کاربرد دارد: افت فشار و نوسانات را کاهش می‌دهد، اوج مصرف را کنترل می‌کند، باعث می‌شود مصرف پتانسیل به‌مقدار زیادی بکاهد، همچنین این مخزن کاملا ایمن است. هنگامی که کمپرسور بدون درایر استفاده شود، مخزن هوای فشرده دچار رطوبت خواهد شد. در نتیجه این رطوبت سلامت ابزار‌های فناوی هوای فشرده را تهدید می‌کند و کیفیت آن پایین می‌آید، مقدار رطوبت در مخزن ذخیره هوای فشرده اگر تخلیه نشود با گذشت زمان دچار ساییدگی می‌شود. مخازن هوای فشرده با پتانسیل و جریانات کم، هوای فشرده را ایجاد می‌کند و همین موضوع سبب کم شدن مخارج مصرفی می‌شود. کمپرسور‌ها در طول قرن گذشته نقش بسزایی در صنعت داشته اند.

تجهیزات مخزن هوای فشرده

شیرهای اتودرین

تجهیزاتی که در مخازن هوای فشرده استفاده می‌شود شامل شیرهای اتودرین و گیج فشار و شیرهای اطمینان است.

۱. اتودرین‌ها با برق صدو پانزده ولتی و دویست و سی ولتی کار می‌کنند. آن‌ها در زیر مخزن نصب می‌شوند و موظف هستند که در کف مخزن، آب‌های جمع شده را تخلیه کنند.

۲. میزان فشار در مانومتر روغنی بالاتر از میزان فشار در مانومترهای خشک است. مخزن داخلی این فشار سنج‌ها اصولا با گلیسیرین پر می‌شود.

۳. برای محافظت از مخازن هنگامی که فشار بالا می‌رود، بر روی مخزن‌ها از شیرهای اطمینان بهره گیری می‌شود.

شیرهای اتودرین

شیرهای اتودرین یکی از تجهیزات بسیار مهم در سیستم‌های فناوری و مخزن هوای فشرده است. از این شیر بیشتر برای تخلیه آب در کمپرسورهای باد سیستم‌های پنوماتیکی بهره گیری می‌شود. وجود آب در هوا یکی از چالش‌های بزرگ در سیستم‌های فناوری (پنوماتیکی) می‌باشد که آسیب زیادی به تجهیزات پنوماتیکی وارد می‌کنند.
شیرهای اتودرین از کمپرسور تولید کننده هوا حفاظت می‌کند. زمانی که هوا به وسیله کمپرسور فشرده می‌شود رطوبت در هوا تبدیل به مایع شده و در کف متراکم کننده جمع می‌شود. اگر این آب به طور مرتب تخلیه نشود آب مجددا وارد دستگاه می‌شود.

گیج فشار و یا مانومتر روغنی

میزان روغن در این مانومترهای روغنی اندازه‌ای است که بخش‌های داخلی را می‌پوشاند و می‌توان از روی صفحه گیج آن را ببینیم. در واقع مانومتر روغنی برای اندازه گیری فشار سیالات مختلف استفاده می‌شود. گیج فشار در صنایع کاربردهای به‌خصوصی دارند.
مانومترها در صنعت‌هایی مثل صنعت گاز و نفت و فولاد و غیره کاربرد دارند. در بیشتر فرآیندهای صنعتی، فشار باید به صورت پی در پی اندازه گیری شود، اگر فشار اندازه گیری و کنترل نشود صدمات جبران نشدنی وارد می‌کند و همچنین موجب خراب شدن قطعه و یا کل دستگاه می‌شوند و حتی ممکن است موجب آتش سوزی هم بشود.

شیرهای اطمینان

در صنعت، مخازن و ابزارهایی که تحت فشار هستند باید توسط شیر اطمینان حفاظت شوند. شیر اطمینان برای برطرف کردن نیاز به یک ابزار ساده و قابل اطمینان به وجود آمده تا حفاظت در برابر زیاد شدن فشار فراتر از حد را مهیا کند.
شیر اطمینان از یک ورودی که بر روی دستگاه تحت فشار نشده یک دیسک در برابر ناظر برای پیشگیری از عبور جریان در وضعیت عملیاتی نرمال یک فنر برای بسته نگه داشتن دیس برای نگهداشتن ساختار شیر در نزدیک هم ایجاد شده است. شیر اطمینان برای محافظت از موتور خانه‌های تحت فشار حاوی گاز نصب می‌گردد که با بهره گیری از فشار هیدرو استاتیک ورودی عمل می‌کند.

  مشاهده و خرید انواع رگلاتور  از جمله شیر برقی تایمردار از فروشگاه تکنو صنعت

شیرهای اطمینان

اجزای مخزن هوای فشرده قابل حمل

مخازن هوای فشرده در اصل یک کارگاه دستی است که به‌شما این اجازه را می‌دهد هوای فشرده را در یک سیستم قابل حمل برای بهره گیری ذخیره نمایید. شما محفظه را با هوای متراکم، با بهره گیری از هر گونه کمپرسور هوا پر نمایید و بعد اجزای مخازن هوای فشرده را در هر جایی که به‌آن احتیاج دارید حمل کنید. بهترین خصوصیات اجزای مخزن هوای قابل حمل این است که وزنش سبک و ابعاد آن بزرگ باشد، که هر کدام می‌توانند در زمینه سودمندتر از یک متراکم کننده هوا قابل حمل باشند. به‌عنوان نمونه اگر شما احتیاج به‌هوای متراکم کننده در هر محلی دارید که در آن هیچ کمپرسوری برای اجرای متراکم کننده یا کمپرسور وجود ندارد، می‌توانید یک محفظه هوا را در منزل پر نمایید و اجزای آن را به راحتی حمل کنید. مخازن هوا در اندازه‌های گوناگون ساخته و ارائه می‌شوند. حجم مخازن را در گالن هوای فشرده اندازه گیری می‌کنند. اندازه‌های مخازن حاوی ۵ و ۱۰ و ۱۱ گالن است. مخزن‌هایی با حجم ۱۰ گالن بسیار پر کاربرد و مفید هستند. اما محفظه‌های ۵ گالن به آسانی قبل حمل هستند و فضای زیادی را اشغال نمی‌کنند. اجزای مخزن هوا همه‌ی خصوصیاتی را که برای بهره گیری راحت و امن احتیاج دارید، مهیا می‌کند. اجزای مخازن هوای فشرده قابل حمل شامل دریچه ورودی، فشارسنج هوا، مخزن فشار، اتصالات جهانی و غیره است.

🟡 دریچه ورودی دریچه‌ای است که زمان پر کردن مخزن با یک کمپرسور متصل می‌شود.

🟡 فشارسنج هوا در واقع فشار درون مخزن را نمایش می‌دهد و حتی چگونگی کامل محفظه را نشان خواهد داد.

🟡 مخزن فشار را بخواهیم توضیح بدهیم در حقیقت مخزنی که تحت فشار است هوای فشرده را نگهداری می‌کند. اتصالات جهانی: بعضی از مخزن‌ها حاوی اتصالات سریع برای اجازه تغییر راحت شیلنگ‌ها هستند.

تاریخ بروزرسانی 1402/01/16

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید