شیر برقی آبیاری

شیر برقی آبیاری یک شیر کنترل کننده الکتریکی به حساب می‌آید که در مزارع کشاورزی برای آبیاری گیاهان و درختان از آن به عنوان جایگزین شیرهای معمولی آب مورد استفاده قرار می‌گیرد. شیر برقی آبیاری در واقع به آن سلونوئید نیز گفته می‌شود و دارای یک سیم پیچ الکتریکی است که در مرکز آن یک هسته فرومغناطیسی متحرک یا پیستون وجود دارد. برای باز و بستن این نوع شیرها، یک اصل اساسی به کار گرفته می‌شود و به این صورت است که یک روزنه کوچک توسط پیستون در حالت استراحت بسته می‌شود و یک میدان مغناطیسی به وسیله جریان الکتریکی در سیم‌پیچ به وجود می‌آید که به پیستون یک نیروی بالا رونده را وارد کرده و موجب باز شدن دریچه خواهد شد.

این ابزار در کشاورزی باز و بسته شدن جریان سیال مثل مایعات و گازها را در داخل لوله، از طریق اعمال ولتاژ و فرمان برق را انجام می‌دهد. یعنی از شیر برقی آبیاری کشاورزی برای کنترل جریان سیالات به صورت خودکار استفاده می‌گردد. به طور معمول بیشتر از دو لوله همچون ۳ راهه در شیر برقی آبیاری برای تغییر مسیر جریان آب وجود دارد تا با مصرف حجم کمتر آب در زمان کوتاه‌تر به بخش‌های مختلف زمین کشاورزی آب برسد.

شیر برقی آبیاری

▶ مشاهده و خرید انواع شیر برقی ◀

اجزاء شیر برقی آبیاری

اجزاء شیر برقی آبیاری می‌توان بوبین، بدنه اصلی، فنر قابل ارتجاع، سیم‌پیچ‌ها، دیافراگم، دیافراگم، سیم‌های ورودی به بوبین و پورت ورودی و خروجی را نام برد. به طور معمول جنس بدنه اصلی از پلی‌اتیلن یا برنج است و بوبین آن در واقع سیم‌پیچی است که در آن خاصیت مغناطیسی وجود دارد. در بوبین این نوع شیر دو عدد سیم (فاز و نول) خارج شده که اتصال آن‌ها به کنترلر آبیاری صورت می‌گیرد. پورت‌های خروجی از کنترلر هر کدام تنها می‌توانند به یک شیر برقی فرمان صادر کند. جهت آبیاری و همینطور دور آبیاری باید برنامه لازم به دستگاه داده شود، به این ترتیب اگر که در موعد مقرر از کنترلر یا تایمر فرمان صادر شود، این فرمان به وسیله سیم فاز و نول وارد شیر برقی آبیاری می‌شود.

بنابراین بوبین شیر شروع به کار می‌کند و با تحریک آن میدان مغناطیسی به وجود می‌آید. بعد از آن نیروی لازم برای ایجاد تغییرات به پیستون یا دیافراگم وارد خواهد شد. شیرهای برقی آبیاری که دو پورت ورودی و خروجی در آن‌ها قرار دارد، قطع و وصل آن‌ها به صورت تک حالته است. در صورتی که دو بوبین در ساختار شیر برقی آبیاری به کار رفته باشد، در دو مسیر متفاوت می‌تواند، سیالات را کنترل و هدایت کند، بنابراین آن را شیر برقی دو حالته یا سه راهه می‌نامند. تعداد پورت ورودی و خروجی در این نوع شیر ۳ عدد است و بدنه آن از جنس پلاستیک است که از مقاومت بالایی در مقابل اشعه ماوراء بنفش برخوردار است.

اجزاء شیر برقی آبیاری

▶ مشاهده و خرید انواع شیر برقی ◀

نحوه نصب شیر برقی آبیاری

نصب شیر برقی آبیاری در زیر خاک صورت می‌گیرد و چون کار آن جریان برق قابل انجام است پس نیاز به دو روش نصب، یکی نصب شبکه لوله‌ها و دیگری نصب اتصال می‌باشد. در هنگام نصب شیرها توصیه می‌شود در لوله‌ها از تفلون مایع برای محکم کردن اتصالات و پر کردن فضای میان دو لوله استفاده شود. رزوه‌های کنترل شده لوله نیپل آغشته به تفلون مایع می‌شود طوری که چسب اضافه نباشد و سه چهارم عمق آن را پوشش دهد. بعد از آن برای بستن لوله نیپل، به عنوان جا دست از سیم‌پیچ یا سوپاپ کنترل اطمینان استفاده نکرده و فقط بدنه شیر را با دست گرفته و آن را می‌بندند. برای جلوگیری از نشتی آب یک چهارم دور لوله با آچار شلاقی سفت می‌شود.

از طرف در شبکه لوله‌کشی دستگاه آماده نصب می‌شود در خروجی شیر برای اتصال به لوله‌های فرعی از قطعه اتصالی در شبکه‌های بزرگتر استفاده می‌گردد. البته یک شیر توپی در هنگام سرویس لوله‌ها برای قطع کردن جریان آب قرار داده می‌شود که با نیاز به سرویس شیر بدون برش لوله‌ها از قطعات اتصالی برای جابجایی بهره می‌گیرند. این شیر برقی رزوه در ورودی و خروجی خود ندارد و برای چسباندن آن‌ها از لوله pvc استفاده می‌شود. باید توجه کرد به اندازه لازم چسب به کار رود، چون در صورت اضافه بودن آن امکان ایجاد اختلال در جریان آب داخل لوله هست. در آخر برای جلوگیری از پوسیدگی یا خرابی نیاز به برقراری اتصالات برق با کیفیت، بی‌نقص و ضد آب است.

اجزاء شیر برقی آبیاری

▶ مشاهده و خرید انواع شیر پنوماتیک◀

نگه‌داری شیر برقی آبیاری

برای اطمینان از تمیز بودن شبکه، پیش از نصب شیر برقی آبیاری آن را بررسی کرده و فیلتر مناسب به کار برید. چون در بیشتر شیرها، ذرات معلق و خاک داخل لوله یا شبکه رسوب می‌کند و موجب اختلال در عملکرد شیر می‌گردد.
این شیرها می‌توانند تا دمای مشخصی کار کنند، به این دلیل که دمای سیم‌پیچ بعد از مدتی بالا می‌رود. دمای بالای محیط و مایعات به سیم و سلونوئید آسیب زیادی می‌رساند.
دبی و فشار مشخصی برای عملکرد تمام شیرهای برقی وجود دارد که حداقل فشار ۰.۵ بار و دمای قابل تحمل آن‌ها ۶۶ درجه سانتی‌گراد است.
برای جلوگیری از ترک خوردگی شیر در زمان بستن آن در شبکه، نباید به بدنه آن فشار زیادی وارد کرد.
برای شیرهای برقی آبیاری به ولتاژ ۲۴ ولت و برق AC نیاز است، در غیر این صورت ممکن است بوبین آن بسوزد.
در صورت باز و بستن زیاد شیر و نوسانات برق، احتمال سوختن سیم‌پیچ بالا می‌رود.
جهت جریان در شیر با یک فلش نشان داده می‌شود و بوبین آن رو به بالا باید قرار گیرد.
عواملی مثل رسوب آلاینده‌ها، آب‌بندی نامناسب اتصالات و اثر دما و رطوبت باعث نشتی شیر برقی آبیاری می‌شود.
برای تعمیر شیر برقی آبیاری و نگه‌داری‌های لازم می‌توان به صورت دستی پیچی که بالای شیر قرار گرفته باز کرده و کنترل جریان عبوری را انجام داد.

کاربرد شیر برقی آبیاری

در صنعت و کشاورزی برای آبیاری شیر برقی آبیاری قطره‌ای به کار می‌رود.
در صنایع رنگ و رزین سازی، ساختمان سازی، ماشین‌های لباس‌شویی، استخرها، آزمایشگاه‌ها و گاوداری‌ها نیز شیر برقی آبیاری به کار گرفته می‌شود.
در آبیاری اتوماتیک مزرعه‌های کشاورزی و گلخانه‌ها به صورت فراوان این شیر را مورد استفاده قرار می‌دهند. برای این کار در صورت نصب شیر برقی آبیاری و اتصال آن‌ها به کنترلرهای آبیاری، برنامه لازم برای آبیاری به آن داده می‌شود. به این ترتیب آبیاری زمین و گلخانه‌ها به راحتی قابل انجام خواهد شد.
از شیر برقی برای کنترل سیالاتی مثل گاز، نفت، آب و مواد شیمیایی به کار می‌رود.
از کاربردهای دیگری که برای شیر برقی آبیاری یا سلونوئید ولو، کنترل سرعت جریان در سیستم‌های آبیاری و یا موتورهایی است که عملکرد آن‌ها با هوا و سیال قابل انجام است را می‌توان نام برد. باید گفت شیرهای برقی تکنو صنعت توانایی کنترل سیالات بخار، گاز و نفت را نیز دارند و در انواع مختلف مناسب کاربرد تعیین شده برای آن‌ها با در نظر گرفتن استانداردهای ملی و بین‌المللی مقرر شده طراحی، تولید و ارائه می‌کند. به این ترتیب می‌توان با اطمینان خاطر از اصل بودن محصولات برند تکنو صنعت نسبت به تهیه شیر برقی آبیاری ایرانی مورد نظر اقدام کرد.

اجزاء شیر برقی آبیاری

مزایای شیر برقی آبیاری

برای آبیاری اتوماتیک باغات، باغچه و گلخانه‌ها شیر برقی آبیاری باغچه یا شیر برقی آبیاری باغی به کار گرفته می‌شود. با کنترل جریان آب یا مایعات به وسیله این قطعه موجب جلوگیری از هدر رفتن آن‌ها و صرفه‌جویی در مصرف آب، برق و همینطور هزینه‌ها شده و به این ترتیب می‌توان گفت این قطعه نقش مهمی را در بهینه مصرف کردن منابع آبی خواهد داشت. شیر برقی آبیاری کشاورزی در کشاورزی هوشمند در فاصله دور کارایی لازم برای قطع و یا وصل کردن جریان دارد. از ویژگی‌های دیگر این قطعه کم جا بودن و دقت بالای آن برای بهینه کردن سیستم آبیاری است.

دلایل‌عدم عمل کرد شیر برقی آبیاری قطره‌ای

یک سری عوامل در شیر برقی آبیاری قطره‌ای باعث می‌شود این شیر عملکرد درستی نداشته و یا ممکن است خراب شود. در ادامه به ذکر برخی از این دلایل پرداخته می‌شود:
قبل از هر چیز در ابتدا اتصال برق از کنترل به شیر باید مورد بررسی قرار گیرد، در اینجا شاید به شیر برق نرسد ولی کنترلر نشان از کار کردن شیر دهد.
جریان شیر باید کنترل شود، به صورتی که خلاف جهت عقربه‌های ساعت پیچ موجود در بالای شیر برقی آبیاری قطره‌ای باید چرخانده شود، به این ترتیب کنترل جریان باز می‌شود و شیر برقی شروع به کار می‌کند.
در لوله متصل به شیر برقی آبیاری قطره‌ای ممکن است آب وجود نداشته باشد، بنابراین یک مقدار سلونوئید باید چرخانده شود. بنابراین در صورت جریان پیدا کردن آب، مشکل از برق بوده و برق در شیر برقی برقرار نمی‌شود. این در حالی است که در صورت چرخاندن سلونوئید در سیستم آبی جاری نشود، ایراد از گرفتگی یا رسوب موجود در شیر بوده و برای رفع گرفتگی‌ها درپوش شیر برقی را به آرامی باز و مشکل را برطرف می‌کنند.

سخن پایانی

برای سرعت دادن به انجام خیلی از کارها از تکنولوژی روز به وجود آمده استفاده می‌گردد. البته باید گفت علاوه بر سرعت دقت و کیفیت از اهمیت زیادی می‌تواند برخوردار باشد. شیر برقی آبیاری به عنوان یک وسیله کارآمد برای کاربردهای مختلف طراحی می‌شوند و در کشاورزی، باغداری، آبیاری فضای سبز و زمین فوتبال و آبیاری گلخانه‌ها و خطوط انتقال آب مورد استفاده قرار می‌گیرد. ممنون از اینکه تا انتهای این مقاله با ما همراه بودید. فروشگاه تکنو صنعت آماده پاسخ گویی به سوالات و نظرات شما عزیزان می‌باشد.

تاریخ انتشار 1401/08/29

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید