شیر برقی با کمک نیروی برق و الکتریسیته کار می‌کند و عمده‌ترین کاربرد آن در صنایع هیدرولیکی است. این شیر تحت عنوان سلونوئید ولو نیز خوانده می‌شود. شیر‌های برقی در ابعاد و‌اندازه‌های مختلفی تهیه و تولید می‌شوند. طرز کار شیر برقی پنوماتیک مانند کنتاکتور است و از بدنه‌ای فلزی برخوردار است. روش کار این دستگاه شامل قطع و وصل و تنظیم میزان جریان سیال داخل مدار است؛ جریان توسط باز و بسته کردن دریچه کنترل می‌شود.

شیر برقی پنوماتیک

روش کار شیر برقی

روش کار شیر پنومانیک به‌ اینصورت است که ابتدا فرمان به بوئین می‌رسد و میدان مغناطیسی ایجاد می‌شود؛ درنهایت این نیرو باعث بالا آمدن پیستون می‌شود، سپس مسیر سیال باز می‌شود و سیال عبور می‌کند. در نهایت با قطع ولتاژ ورودی به بوئین؛ نیرروی مغناطیسی از بین می‌رود و فنر پیستون به حالت عادی برمی‌گردد.

روش کار شیر برقی بسته به نوع و مدل شیر و نوع محیط کار دارد. شیر برقی از سه بخش زیر تشکیل شده است:

کاربرد شیر برقی

به صورت کلی، شیر برقی برای کنترل سرعت جریان در سیستم استفاده می‌شود و می‌تواند سیال‌های مختلف مانند هوا، گاز، بخار و نفت و مایع‌های دیگر را کنترل نماید.

شیر برقی دارای گاربرد‌های فراوانی در صنعت است. از شیر برقی در موارد زیر استفاده می‌شود:

مزایای شیر پنوماتیک

مزایای استفاده از شیر برقی

از شیر برقی در موارد مختلفی استفاده  می‌شود و به سبب داشتن ویژگی‌های ساختاری و فنی دارای مزایای زیر است:

شیر برقی سلونوئید ولو به چند دسته تقسیم می‌شود؟

شیر برقی ازنظر نحوه ساخت، شامل دو دسته زیر است:

💠 شیر برقی دایرکت اکتینگ: شیر برقی دایرکت اکتینگ، دارای یک سیم پیچ است که به‌صورت مستقیم باز حرکت می‌کند. در این مدل شفت و ولو بدون نیاز به فشار بیرونی به سمت بالا کشیده می‌شود.

💠 شیر برقی پایلوت: در این شیر برقی پلانچر؛ ورودی پایلوت را باکمک فشار؛ باز می‌کند. این نوع شیر از دو قسمت مجزا تشکیل شده است.

خرید و انتخاب شیر برقی

برای تهیه و خرید انواع شیر برقی، می‌توانید معیار‌های مختلف را درنظر بگیرید. معیارهایی که بتواند به‌شما کمک کند بهترین و مناسب‌ترین گزینه را برای پروژه خود انتخاب و خریداری نمایید. ولتاژ و جریان سیال، یکی‌از معیار‌های مهمی‌است که در خرید و انتخاب شیر برقی مهم تلقی می‌شود. هر شیر می‌تواند از ولتاژ و جریان خاصی پشتیبانی نماید؛ لذا باتوجه به نوع سیال میزان جریان تعیین می‌شود. یکی دیگر از معیار‌های مهم در خرید و انتخاب شیر برقی‌، اندازه دهانه شیر است. باتوجه به اینکه در برخی محیط‌های کاری‌اندازه دهانه و تعداد پورت‌های ورودی و خروجی شیر حائز اهمیت است؛ شیر برقی مدل مناسب انتخاب می‌شود. مواد و محیطی که شیر در آن کار می‌کند، نیز از اهمیت بالایی برخوردار است. هر شیر برقی می‌تواند در سیال و مایعات خاص کار کند؛ به‌همین دلیل قبل از خرید و انتخاب شیر برقی، نوع سیال قابل پشتیبانی توسط آن مورد بررسی قرار می‌گیرد. موارد دیگری هم در خرید و انتخاب شیر برقی حائز اهمیت هستند که شامل پارامتر‌های زیر است:

♦️ نوع ولتاژ اعمالی

♦️ حداکثر زمان روشن بودن

♦️ نوع شیر

♦️ نوع و میزان فشار

♦️ نوع اتصال

نتیجه گیری

قبل از خرید شیر، شناسایی و آشنایی با ویژگی‌های فنی و ساختاری شیر برقی از اهمیت به سزایی برخودار است. هر شیر برقی دارای کیفیت و مدل مختلف است؛ لذا باتوجه به شرایط محیط پروژه، بهترین مدل انتخاب می‌شود. در صورتیکه شیر برای کاربرد مناسب انتخاب نشود؛ احتمال سوختن بوئین افزایش می‌یابد؛ همچنین اگر میزان فشاری که در سیستم وارد می‌شود، بیشتر از فشار قابل تحمل توسط شیر باشد؛ شیر برقی آسیب دیده و اثرات نامناسبی بر سیستم وارد می‌کند؛ همچنین اگر شیر برای کاربردهای مختلف، قابل استفاده باشد و شما به‌صورت ثابت از آن استفاده کنید؛ دچار خرابی و آسیب می‌شود. تشکر از اینکه تا پایان مقاله «طرز کار شیر برقی پنوماتیک» همراه ما بودید، نظرات و سؤالات خود را برای ما کامنت کنید؛ کارشناسان متخصص تکنوصنعت در اولین فرصت پاسخگوی شما خواهند بود.

نوشته شده در تاریخ ۲۶ مهر ۱۴۰۰

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید