نصب شیر پنوماتیک

قبل از این که به چگونگی نصب شیر‌ برقی پنوماتیک بپردازیم، لازم است که با شیرهای پنوماتیک آشنایی داشته باشید. شیرهای برقی انواع مختلفی دارند که یکی از آن‌ها شیرهای پتوماتیک هستند. اصولاً این شیرها در به‌منظور قطع و یا وصل کردن جریان هوای فشرده استفاده می‌شوند. این شیرها از مشخصات و ویژگی‌های خاصی برخوردار هستند و به‌همین دلیل در صنایع مختلف مورد استفاده قرار می‌گیرند.
در واقع جریان برق به داخل شیر وارد می‌شود و سپس نیروی الکتریکی به نیروی مکانیکی تبدیل می‌شود. اصولاً جریان برق وارد بوبین شیر برقی می‌شود و در نهایت فرآیند قطع و وصل انجام می‌شود. هوای فشرده شده توسط یکی از مسیرهایی که از قبل تعیین شده است، خارج می‌شود. در صورتیکه برای شیرهای برقی یک مشکل جزئی و یا کوچک به‌وجود بیاید و یا این که در هنگام نصب این شیرها عیبی دیده شود، موجب می‌شود که سیستم دچار نقص شود. در واقع نمی‌توان برای قطع و وصل کردن بسیاری گازها از این شیرها استفاده کرد؛ برای مثال گازهای نیتروژن، اکسیژن و … را می‌توان نام برد. باید که سازگاری شیر برقی را با پارامترهای مختلفی همچون فشار متوسط، دیفرانسیل فشار، ولتاژ منبع تغذیه و … بررسی کنید؛ برای مثال زمانی که به اشتباه میزان ولتاژ منبع تغذیه را انتخاب نمایید، حتما سیم پیچ شیر برقی پنوماتیک می‌سوزد.         

نصب شیر پنوماتیک

نحوه نصب شیر پنوماتیک

پس از انتخاب کردن شیر پنوماتیک، لازم است که لوله مد نظرتان را قبل از متصل کردن شیر به آن، به‌صورت کامل شست و شو دهید و داخل آن را تمیز کنید، به طوریکه هیچ گونه پودر فلزی در آن وجود نداشته باشد. بایستی سیم پیچ شیر پنوماتیک کاملاً به سمت بالا باشد و بدنه شیر پنوماتیک به صورت افقی باشد.

خطوط لوله که به‌صورت افقی است و باید روی زمین متصل شود. اگر زمانی به‌دلیل کمبود فضا و یا هر دلیل دیگری مجبور می‌شوید که لوله را به صورت عمودی نصب کنید، قبل از سفارش دادن آن حتماً این مسئله را مطرح کنید. حتماً شیر توقف دستی را قبل و بعد از شیر پنوماتیک نصب نمایید. در این وهله به هنگام نصب شیر برقی پنوماتیک باید بای پس تولید شود تا برخی از فرآیندهایی همچون نگهداری و تعمیر شیر برقی در هنگام خرابی، به راحتی انجام شود. در هنگام نصب این شیرها، حتماً به جهت نصب دقت کنید، چراکه نصب برعکس آن مشکلاتی را به‌وجود می‌آورد. معمولا علامت فلش به سمت راست است یعنی روی بدنه دریچه، که جهت جریان متوسط را مشخص می‌نماید.

 

نکات نصب شیر پنوماتیک

برای نصب شیر برقی پنوماتیک لازم است که دفترچه راهنمای آن را به‌خوبی و با دقت زیاد بخوانید و سپس تمام نکات ایمنی که در آن نوشته شده است را بدانید. اگر می‌خواهید که به‌بهترین صورت شیر برقی پنوماتیک را نصب کنید، حتماً به نوع و برند شیر پنوماتیک توجه کنید؛ چراکه به هر اندازه‌ای که شیر برقی باکیفیت باشد، عملکرد آن بهتر خواهد بود. شیر برقی را که خریداری می‌کنید، باید با نوع فعالیت شما سازگاری داشته باشد و حتماً از سالم بودن آن مطمئن شوید.

اگر شیر برقی پنوماتیک انتخاب شده خراب و مشکل داشته باشد، در هنگام نصب آن، ممکن است که بسیاری از قطعات دستگاه دچار مشکل شوند و از آن جایی که از نیروی برق در محیط کار استفاده می‌شود، خطر آتش سوزی بسیار بالا خواهد بود؛ بنابراین لازم است علاوه بر شناخت کامل شیر از کیفیت و سلامت آن مطمئن شوید. بسیاری از مشخصات شیر روی بدنه آن درج شده است که علاوه بر خواندن کاتالوگ، می‌توانید اطلاعات بیشتری به‌دست بیاورید. در واقع این اطلاعات درج شده روی بدنه شیر حاوی مشخصاتی همچون سایز درخواستی، دمای مناسب برای عملکرد شیر، نوع آب بندی، نوع سیال و … خواهند بود.

نکات نصب شیر پنوماتیک

شیر پنوماتیک در چه مکان‌هایی نصب می‌شود؟

درهنگام کارکردن این شیرها، گرمای زیادی تولید می‌شود، به‌همین دلیل شیر پنوماتیک داغ می‌کند؛ به‌منظور کم کردن این دما و خنک شیر پنوماتیک لازم است که در اطراف شیر پنوماتیک فشای خالی وجود داشته باشد و حتی فضای مورد نظر از یک تهویه مناسب بهره‌مند باشد. در حقیقت برای مواد سیال مورد نظر جهت درست را با یک فلش روی بدنه مشخص کرده‌اند، بسیاری از شیرها برای عبور مواد سیال دارای جهت یک‌طرفه هستند و خیلی مهم است که قبل از نصب شیر پنوماتیک جهت ورودی و خروجی آن را مشخص کرد.

حتماً بررسی کنید که لوله‌های دو طرف شیر پنوماتیک به‌صورت محکم بسته شده باشند، البته برای این که به سیستم شیر برقی فشارهای غیرضروری وارد نشود، توصیه می‌کنیم از آچارهای مناسب استفاده کنید. در ادامه نصب شیر پنوماتیک را مورد بررسی قرار می‌دهیم، نصب این شیر یک فرآیند پیچیده نیست، اما بهتر است که این کار را به یک متخصص بسپارید تا تمام احتمالات را برای مدت طولانی در نظر بگیرد. 

نتیجه گیری

 تشکر از اینکه تا پایان مقاله «نصب شیر پنوماتیک» همراه ما بودید، نظرات و سؤالات خود را برای ما کامنت کنید؛ کارشناسان متخصص تکنوصنعت در اولین فرصت پاسخگوی شما خواهند بود.

نوشته شده در تاریخ ۲۷ مهر ۱۴۰۰

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید